Hamster Creative Commons License 2000.07.17 0 0 72
Na akkor jöjjön a "dumpolás", kezdjük valami olyannal, ami se nem mulatságos, se nem művészi, de nagyon foglalkoztat...



Zöld fű, sárga villamos...

 

Talán öt éves lehettem, amikor egy zugligeti kirándulás alkalmával felfigyeltem az úttal párhuzamosan futó, jobban mondva inkább csak rozsdásodó sínekre.

-Villamos járt ott, de megszüntették.-magyarázta édesapám. Később megtudtam, hogy az 58-as járat volt az, amit előbb 1977-től "szüneteltettek", majd simán elfelejtettek, busszal pótoltak, a helybelieket kell megkérdezni, hogy milyen sikerrel. A vágányok nagyrészt ma is megvannak, csak vastag földréteg, beton került rájuk. A megszüntetés oka a "korszerűtlenség" volt.
Évekkel később kezdtem felfedezni további használatlan vágányokat szerte a városban, nem is képzeltem volna, hogy mekkora volt a hálózat, melyet a hatvanas évektől kezdtek leépíteni. Szüleim meséltek azokról az időkről, amikor a Móricz Zsigmond körtérről egyetlen villamossal el lehetett jutni Kispestre, amikor ugyaninnen HÉV indult Törökbálintra, amikor a Nagyvárad térről átszállás nélkül el lehetett jutni akár a János kórházig is. A régi képeken látszik, hogy a sárga színűre fényezett, nem ritkán ötven-hatvan éves villamosok hozzátartoztak a városképhez, forgalmasabb útvonalakon akár percenként is követték egymást. Aztán a hetvenes évektől kezdve kegyvesztetté váltak, a síneket felszedték, a járatokat buszokkal pótolták. A csonkítások a mai napig folynak, gondoljunk csak a Thököly úti 67-esre, mely ugyan hivatalosan nincs megszüntetve, villamospótló jár helyette, de igencsak kétséges, hogy valaha újra közlekedni fog-e.

Persze a busz valóban gyorsabb, olcsóbban üzemeltethető volt egy olyan időszakban, amikor nem volt mindennapos és szinte elfogadott az úttesten két párhuzamos sorban való parkolás, a kereszteződésekbe való behajtás piros lámpánál, és rengeteg olyan dolog, ami miatt a belvárosi buszjáratok dugóban pöfögő, gyors haladásra képtelen lajhárok lettek. Vajon nem lenne időszerű felülbírálni, hogy egyes helyzetekben mennyit segíthetne a zárt pályás, gyors közlekedtetésű villamos járatása? Mennyivel kényelmesebb lenne az utasok számára a jelenleg napközben nem ritkán egy órás menetidejű 86-os busz mellett egy budai észak-dél irányú villamos, mondjuk a 18-as hetvenes évek elejei verziója, mely a Moszkva tértől a János kórház helyett a Margit körúton áthaladva a mai 17-es járat vonalán haladna Óbudáig? Vagy nem lenne indokolt, hogy a 14-es villamos a Lehel tér helyett a Nyugati térig menne, ezt a végállomást egyébként a West End Center építésekor be is tervezték! Hány tízezer embernek segítene, ha a 4-es villamos a Moszkva tér helyett a Déli pályaudvarig menne, vagy ha a 61-es és az 56-os vonalát összevonnák? A BKV szerint azonban jelenleg is a busz az elsődlegesen propagálandó járműtípus, mely bár jelenleg már sokkal kevésbbé szennyezi a levegőt, mint húsz évvel ezelőtti társai, de a forgalmi dugókban ugyanúgy ácsorgásra van kárhoztatva. Nézzük meg jól sárga "barátainkat", lehet, hogy húsz év múlva már ritkaságszámba fognak menni...

A Mennybe ment villamos (a szerző illusztrációja)

Hamster