Racilaci Creative Commons License 2025.06.16 -1 8 355513

Jó is, hogy ezeket a tereléseket felveted. Tudom, épp nem elővárosi téma, de nem nagyon ismerek olyan topikot, ahol ez átütné az ingerküszöböt.

 

 

Szóval: ami most már évek óta megy a magyar autópályákon "felújítás" címszó alatt, az embertelen - számos pontján pedig közvetlen veszélyeztetés.

 

 

Nem tudom, ki mennyit használja a sztrádákat tavasztól őszig, de vázolom, hogy mi történik jelenleg ebben a szegmensben:

 

- 40-50 km-enként változó hosszúságú lezárások, sáveltolások (2+leállósáv helyett 2 sáv, sokszor az egyik átterelve a másik irányú forgalommal szembe, ily módon akkor oda-vissza szűkítések). A 40-50 km-es ciklust sokszor megfelezik, különösen akkor szembetűnő ez, ha egyik pályáról a másikra váltasz, ilyenkor akár 10-20 km-en belül kétszer is belefuthatsz ilyenbe. 

 

 

- ezeknek a lezárásoknak a felén semmilyen látható munka nem zajlik. Egyszerűen le van zárva, látszik, hogy elkészült az új sáv, de még nem adták vissza a forgalomnak; le van nyírva a sövény, de még nem nyitották meg a belső sávot stb.

- a lezárások másik felén jellemzően pontszerű munkavégzés folyik: egy brigádnyi ember veri fel a régit, teríti az új aszfaltot stb. Ehhez képest simán le van zárva 5-10 km-nyi szakasz

- kb. minden tizedik lezárásnál hihető az, hogy ott valóban komoly, a lezárás egészét indokló munka zajlik.

 

- a legnagyobb csúcs idején simán nekikezdenek újabb sávokat lezárni, eltolni. Ez a legdugóérzékenyebb eljárás: a GPS nem ismeri ezt a lezárást, s a forgalmat is egyszer csak elkezdik lelassítani, a biztonsági előírások miatt sokszor egyetlen sávra (a leállósávra) terelve beszűkíteni. Csütörtökön Bécsből hazajövet Moson és Győr között a kamionok 20 km (!) hosszan torlódtak, a belső sá pedig 7 km hosszan araszolt, mert ez történt. Tavaly az M3-ason jártam így, ott közel 1 órába telt, mire egy épp zajló korlátozást "túléltünk". Megítélésem szerint a legzavarérzékenyebb eljáráshoz simán lehetne igénybe venni a dinamikus igazodást segítő rendőri / forgalomirányítói segítséget + előrejelezni, hogy térj le a párhuzamos főútra. Gyakorlatilag semmilyen segítséget nem kapsz, állsz ott egy órát, mint egy barom. (Ez egy nem tervezhető baleset miatti dugó esetén elfogadható, ilyenkor viszont a kurva anyjukat.)

 

- le- és felhajtókat csak simán lezárják, nem tájékoztatják a környéki autósokat a feloldás várható idejéről. Szintén nem tájékoztatják a felhajtó lezárásáról a felhajtót megelőző legforgalmasabb kereszteződésben, így simán autózhatsz 2x10-12 km-t is feleslegesen, mire kiderül, hogy nem tudsz felhajtani a pályára.

 

Évek óta használhatatlan, kiszámíthatatlan az egész.

Előzmény: zubidomi (355511)