Újlaki Creative Commons License 2000.06.29 0 0 3007
De még mennyire, hogy van Machszám-mérő! Egy adott magasságig a műszersebesség a korlát, afölött a Mach-számot kell figyelni.

Amint ismeretes, a korszerű utasszállító gépek valamivel a transzszonikus - hangsebesség-körüli - sebességtartomány alatt repülnek. Bizonyos helyeken azonban - a szárny felső íve fölött stb. - az áramlás sebessége megközelíti a hangsebességet. Ilyenkor a derék levegő, amely eddig viszonylag jól kezelhető közeg volt, elkezd furcsán viselkedni, mindenféle lökéshullámok jelennek meg, amelyek nemcsak megnövelik az ellenállást, hanem mindenféle kellemetlen melléékhatást okoznak.

Az egyik ilyen káros jelenség a kormányok hatásának a megváltozása, a kormányok "megofordulása". A transzszonikus tartományban a kormány kitérítése váratlanul egyszerűen az ellenkező hatást mutatja: a lefelé kitérített kormánylap ellenállása úgy megnő, hogy nem növekvő, hanem csökkenő felhajtóerőt kelt. Egy ilyen gép vezethetetlenné válik, kicsit úgy, mint a trükkös kormányú bicikli. Csak hogy itt nem tudod előre, nincs idő felkészülni, és menet közben lép fel a jelenség, egyik pillanatról a másikra, és ugyanúgy is zsűnik meg. Annak idején ez sok gépbe és jópár berepülőpilóta (tévénézőknek tesztpilóta) életébe került.

Ezért a gépek mindegyikére meghatároznak egy olyan kritikus Mach-szám értéket, amelynél még éppen biztonságosan vezethető, de amely fölött már nem feltétlenül. Ennek az értéknek a közelségére vastag piros vonal figyelmeztet a Machszám-mérő műszeren.

Előzmény: Hamster (3005)