Nem vagyok hozzáértő, de próbálom kicsit átlátni fejezetekre bontva, hogy a kék metrókocsik beszerzéseiben, összeállításaiban mi lehetett a logika. Az alábbiakban lehetnek (tuti vannak) hibák, részletek hiányoznak. A fórum keresőjét, a HBwebet, illetve olykor talán nem túl megalapozott következtetéseket használtam.
1970: Fehér út - Deák tér
K-Ny (M2): Háromkocsis szerelvényekkel indul. 100-149 szolgálatba állnak. 103 és 146 egyelőre kimaradtak.
1972: Déli pu.
K-Ny (M2): Négykocsis szerelvényekre vált. 150-199 szolgálatba állnak.
1976 (1977): Nagyvárad tér
K-Ny (M2): Ötkocsis szerelvényekre vált. 200-224 szolgálatba állnak.
É-Dk (M3): Négykocsis szerelvényekkel indul. 225-274 szolgálatba állnak.
Már ekkor használatban volt a Kőér utcai kocsiszín, vagy a Fehér útról jártak át a kocsik az É-Dk vonalra?
225-274 között mely kocsik maradtak ki egyelőre?
1980: Kőbánya-Kispest
É-Dk (M3): 275-294, 300-309, 3000-3009 szolgálatba állnak. Továbbra is négykocsis.
1981: Lehel tér (Élmunkás tér), utolsó zöld utasterűek
É-Dk (M3): Ötkocsis szerelvényekre vált. 310-327, 3010-3041 szolgálatba állnak. Az utolsó eredetileg zöld belső terű kocsik.
1983-1986: Árpád híd, fehér utastér
É-Dk (M3): Hatkocsis szerelvényekre vált. 328-342, 3042-3084 szolgálatba állnak. Fehér dekoritos belső tér, sárga ajtók. Van egy tartalék vezérlő és egy tartalék közbülső.
400-405 Ganz-Hunslet G2 is ekkoriban lettek gyártva, sokat nem tudok az üzemükről.
1988-1989: Újpest-Kp., famintás utastér
3016 leég. Fel lehet használni azt a tartalék +1 közbülsőt... (Elvileg 3116 volt a helyén, amíg még átlátható volt az összeállítás.)
343-358, 3085-3116, famintás dekorittal és sárga ajtókkal, szolgálatba állnak, kicsit kacifántosan. 347-353 + a "tartalék" vezérlő (melyik?), és 3093-3104 eredetileg az M2-re kerülnek ideiglenesen. (Miért? Szolgáltak is itt valami helyett, vagy csak Kőérnél nem volt hely még?) Az M3 utolsó szakaszának befejezésekor talán már át is kerültek az M3-ra.
1991: Duplalámpások az M2-re: 359-362, 3117-3122.
(Mi volt az indok?)
90-es, 00-s évek, illetve nem tudom, mikor:
10 Ev selejtezése, helyükre Vízipókok (363-366, 3123-3128).
Barbik.
Pár eredetileg zöld utastér krémszínűre átfestődik. (Mikor?)
Egyéb átalakítások (Inverterek, (kompakt) fénycsövek. Tamara fénycsövek... Erről se tudok sokat.)
Kb. 2010-től bonyodalom
M4 épül, Metropolisok érkeznek, 150 alatti Ev és Ev/A kocsikat kivonják furcsa pánikintézkedésként, össze-vissza szállingóznak mindkét vonalon a kocsitípusok aztán még a Pandák is jönnek lassan, talán még benne van az emlékezetben...