Kedves Para Doc!
1.) Törvényi szinten nincs előírva különleges eljárás a motorkerékpár, segédmotoros kerékpár, robogó és a kerékpár vonatkozásában, ezért az általános szabályok az irányadóak. A Tao a járműveket a vámtarifaszámhoz (vtsz) köti. A motorkerékpár, a robogó, segédmotor-kerékpár a 8711 vtsz alá tartoznak, ezáltal tárgyi eszközöknek minősülnek, és 20%-os értékcsökkenési leírás alkalmazható velük kapcsolatban. A kerékpár szintén tárgyi eszköz, a 8712 vtsz alá van sorolva, tehát 14,5%-os écs alkalmazható (30e fölött).
Ebből következik, hogy beszerzéskor az ÁFA levonható, fenntartásával kapcsolatos javítási, karbantarási, üzemeltetési költségek elszámolhatóak.
Fentiekből látszik, hogy a Tao kifejezetten megengedi ezen járművek használatát. (Gondoljunk csak a Pizza-futár szolgálatokra, kiscsomag kézbesítőkre, stb.)
2.) Nézzük, mi történik alkalmi, vagy rendszeres magáncélú használat esetén? A kizárólagos üzemi cél fogalmát egyedül a Szja nevesíti. Sem a Tao, sem Szám nem ismeri ezt a fogalmat. Mégis, akkor hogyan járjunk el? Erre van egy saját példám, és a dézsmahivatal némi akadékoskodás után elfogadta. Az alapelve a rendeltetésszerű joggyakorlás.
Vegyünk példának egy 400e +ÁFA pénzbe kerülő robogót. Ha itt felmerül a magáncélú használat, akkor az az Szja szerint a kifizető által juttatott vagyoni előny, és mint olyan adóköteles. Mivel nem állapítható meg egyszerűen a vagyoni előny értéke, jobb ha nem bíbelődünk vele. Fizessünk érte térítési díjat! Igen ám, de mennyit? Kiinduló értéknek ott van az egy évre eső értékcsökkenés. Ez ugye 20%, azaz 80e pénz. Ez egy hónapra 6667 pénz. Sajnos mostmár kell az útnyilvántartás is. Ennek alapján ismert az összes futásteljesítmény, és ezen belül a magáncélú futásteljesítmény is. Ezt a kettőt arányosítjuk, és ennek arányában állapítjuk meg a fizetendő térítési díjat is. Ha pédául egy hónapban 1000km-t futtot a robogó, és ebből 313 km volt a magáncélú használat, akkor 6 667×0,313=2 087 pénz az adott havi térítési díj. A javításokra, karbantartásokra jutó költségeket az éves futásteljesímény alapján arányosítjuk.
Más ötletem nincs.
A felhozott példád nem off. Teszem azt cégautóval külföldre menni kiküldetési rendelvény, vagy magáncélú használatra való felhatalmazás nélkül, meglehetősen kilátástalan vállalkozás.
Senkinek a könyvelőjéről nem akarok –és nincs is jogom- véleményt alkotni, de azért megjegyezném ez is csak egy szakma, amit emberek művelnek. Vannak óvatos és vannak brahis könyvelők. Ennyi.
Köszönettel az érdeklődésért, és a felhozott példáért, 10telettel:
A Dagotta