Újlaki Creative Commons License 2000.06.19 0 0 2830
A VOR adóknak épp az a lényegük (panchónál lényege), hogy nem simán adott irányba repülsz, hanem - persze, csak ha a mutatót a kö közepén tartod - a VOR adó adott radiálján repülsz, azaz az adótól adott irányszögön távolodsz. Tehát a VOR adótól távolodva (FROM) elmész az első kereszteződésig, pl. távolság alapján eldöntöd, hogy mikor vagy ott, és ott adott irányszögre fordulsz. Itt nem lesz egészenb pontos a navigáció, de ezt nyilván figyelembe vették az útvonal kijelölésekor. Amíg a két "bizonytalan" pont között repülsz, a vevődet áthangolod a második VOR adóra (belehallgatsz, hogy tényleg az ő kódját hallod-e), és a műszeren beállítod a következő (az adóhoz menő) szakasz irányszögét. Most addig repülsz a korábbi irányszögön, amíg a mutató be nem megy a számlap közepén a körbe, akkor irányra fordulsz (az adó felé), és a mutatót a kör közepén tartod. Ekkor pontosan az adóra fogsz rárepülni.

Végeredményben az útvonal-szakasznak lesz két elég pontos darabja (az adótól el és az adó felé), és lesz egy pontatlan, ami nem pont ott kezdődik és végződik, ahol a térképen van, és esetleg párhuzamosan el van tolva vagy irányban kissé el van fordulva a térképen jelölt útvonalhoz képest.

(Kérdés: hogyan fordulhat el az útvonal, ha potnosan tartod a mágneses irányszöget, és a kompasz is pontos, a térkép is pontos, a mágneses elhajlás értéke is pontos?)

Az előző hozzászólásomban kérdeztem a gép útvonalának alakját NDB adó és oldalszél esetében. A VOR adónak óriási előnye, hogy erős oldalszél esetén is igen pontosan lehet tartani az útvonalat, hiszen nem irányszöget tartunk, hanem a radiálon repülünk. Erős szélben ez úgy jelentkezik, hogy az irányrendszeren látott irányszög bizony rendesen eltér az útvonal irányszögétől, azaz a gép orra másfelé néz, mint amerre ténylegesen haladunk.

(Kérdés: ezt nevezik-e csúszásnak?)

Sőt, a VOR adóval való repülés segítséget adhat egy későbbi "vakon repült" szakaszon is a pontosabb navigálásban: a gép sebességéből, valamint az útvonla szöge és az irányszög közötti különbségből meg lehet becsülni a szél irányát és sebességét (a pontos értékeléshez még egy adat kell, a földfeletti sebesség, ami DME nélkül a VOR adók közötti számított és tényleges repült idő eltéréséből megállapítható). Ezt segíti a computer, ami a nyilvánvalónak látszó megfejtés helyett nem a fedélzeti számítógép, hanem egy - esetleg szögmérővel is kombinált - logarléc-szerűség, ahol ezek az értékek egyszerűen "kitolhatók".

Ha tudom a szél irányát és sebességét, akkor egy VOR-adók nélkül repült szakaszon meg tudom határozni a szél hatását, azaz tudom, mennyivel előbb vagy később kell elkezdeni a süllyedést, (hátszél, ellenszél), illetve mekkora ellentartással kell repülni, hogy a széleltérítés hatását kiküszöböljem, azaz nagyjából az előírt útvonalon repüljek az oldalszél ellenére is.

(Kérdés: megegyezik-e ez a rátartási szög a széleltérítési szöggel?)

Előzmény: Törölt nick (2828)