zolibá Creative Commons License 2000.06.19 0 0 2808
hal9000:
Gratulálok a kis jövevényhez! Vigyázz rá!

A B767 vezérlő rendszere alapvetően nem fly-by-wire. Csupán a spoilerek (nosztalgiázva: interceptor) vezérlése tekinthető teljesen annak.

Messer:
A Boeing B737-300/400/500 és az NG (Next Generation) család, vagyis a B737-600/700/800 gépek, valamint az összes B767-es képes automatikusan leszállni. Az ICAO kategóriák változók csupán. III/A vagy III/B.
A B737-200-nak is van olyan robottal szerelt változata, amelyik tudja a III/A-t.

A B737-300 géppel a megközelítés valahogy így néz ki:
A repülőgép akárhonnan a pályaközépvonal meghosszabbított egyenese és az ILS iránysáv adó (LOC) sugárzott jelei felé repül valamely robot üzemmóddal, úgy, hogy a megközelítési iránnyal bezárt szög lehetőleg 90 fok alatt maradjon. (A 737-es képességét nem tudom pontosan, de a 767-es 120 fokos szöget is megenged) Mindeközben a repülőtérre megadott módon süllyed vagy megközelítési magasságot (London Heathrow reptéren például 2500 ft) tart. A pályavezérlő rendszer (flight director) kijelzéseit felkapcsolják, ha eddig nem voltak.
A pilóta kiválasztja az APP (Approach = megközelítés üzemmódot a robot kezelőpultján. Ekkor ez előkészített állapotba kerül. Ha automata leszállást akar végrehajtani bekapcsolja a két csatornás robot második csatornáját is (ez csak APP üzemmód kiválasztása után lehetséges, mert a többi üzemmódban csak egy csatorna működhet), de ezzel a második csatorna csak előkészített állapotba kerül. A repgép közeledik az iránysávadó által meghatározott középvonalhoz (LOC centerline) és mikor a repülőgép vezetést támogató EADI (Electronic Attitude Director Indicator = Elektronikus térbeli helyzetjelző és utasításadó műszer) képernyőn az iránysáv eltérés mutatója 1 pont eltérést mutat, befogja az iránysávot. A dőlés üzemmód az előzőleg használtról LOC-ra (iránysáv követés) vált, a robot ráfordítja az iránysávra és azon tartja a gépet. A bólintási üzemmód még nem változik. A gép iránysávon, alulról közeledik a siklópálya jeladó (GS) által meghatározott siklópályához. Amikor a vett siklópálya jel érvényes (a mutató az EADI-on megjelenik) a gépet vezető pilóta utasítást ad, a másik pedig kibocsátja a futót és a fékszárnyat kiküldi 15 fokra. Előkészítik az automatikus spoiler kibocsátást a földet érés utáni fékezéshez. Elkezdik a leszállás előtti checklistet. Ellenőrzik a rendszerek működőképességét (RECALL), a hajtóművek gyújtását holyamatos működésre állítják. A siklópályát elérve a bólintási üzemmód a korábbiról GS-re (siklópálya követés)vált és a gép megkezdi a siklópályán haladva a süllyedést. Ekkor a pilcsik ellenőrzik, hogy a tolóerő-automata tolóerő határérték üzemmódja átállt-e az átstartolási értékre (Go-around limit). Fékszárnyat kiküldik a leszállási pozícióba (szél, tömeg,... függő) és az automatika kezelőpultján betekerik a tartandó sebességet (Vref+5 kts). Ezt tartja a tolóerő-automata. Befejezik a leszállás előtti checklistet. Az éppen nem a gépet vezető pilcsi betekeri a kezelőpulton az átstartolásra előírt irányszöget (HEADING) és az átstartolási eljáráson tartandó magasságot (Missed approach altitude). 1500 ft rádiómagasságot elérve iránysávon és siklópályán aktívvá válik a robot második csatornája is. 50 ft magasságon a robot felhúzza a gép orrát és elkezdi a kilebegtetést, míg a tolóerő-automata lekapja a gázt. Földet érve a robotot a pilcsi kézzel kapcsolja ki. A berugózáskor az speedbrake automatikusan kivágódik és elkezdi a földhöz nyomva lassítani a gépet, és 2 másodpercel később a tolóerő-automata kikapcsolódik. A sugárfordítót a pilóta kézzel húzza rá. A hmű teljesítmény max 81 százalék. A földetérés után az oldalkormány pedálokkal kell a gépet pálya-középvonalon tartani. Kerékfékkel közben fékezhető a madár. Ha automata kerékfék rendszer is van a gépen, az automatikusan fékez és csak akkor kapcsolódik ki, ha a pedálba taposva fékez a pilcsi. 60 csomónál a sugárfordító karokat alapig visszaveszik, majd gurulósebesség elérésekor teljezen visszaállítják.

Szóval ez egy leszállás.
Remélem kellemesen utaztál! :-)))