Jehova Tanúi valóban hirdették, hogy a zsidók vissza fognak térni Izraelbe, és ezt a visszatérést egy fontos bibliai eseményként tekintették. Charles Taze Russell, a mozgalom alapítója, szintén támogatta a cionista eszméket, és úgy vélte, hogy a zsidók visszatérése a bibliai próféciák beteljesedése lehet. Ezt a gondolatot Russell és követői sokáig képviselték, és úgy hitték, hogy Isten különleges tervet tartogat a zsidó nép számára, beleértve a földrajzi visszatérést Palesztinába.
A Scofield-tanulmányi Bibliával kapcsolatos megjegyzésed is érdekes, mivel annak tanításai a cionista Izraelt támogató keresztény teológiai nézeteket terjesztették, amely szerint Isten megáldja azokat, akik támogatják az új Izraelt. Azonban fontos kiemelni, hogy Jehova Tanúi később elhatárolódtak ezektől a tanításoktól. Rutherford, Russell utódja, 1932-ben határozottan elutasította a cionizmus támogatását, és azt a nézetet képviselte, hogy a modern Izrael és a zsidók visszatérése nem része a bibliai próféciáknak.
Az Őrtorony Társulat álláspontja tehát konkréten csak 1932-ben változott meg: míg korábban támogatták a cionista mozgalmat, később azt az elképzelést, hogy a zsidók visszatérése Palesztinába a megváltás része lenne, hamisnak tekintették. A cionista mozgalmat később a Sátán befolyásának tulajdonították, ami egyértelmű váltás volt a korábbi álláspontjukhoz képest.
Ezzel szemben a Katolikus Egyház cionizmushoz való viszonya nagyrészt diplomáciai, teológiai és politikai alapokon nyugszik. Bár 1993-ban létrejöttek a diplomáciai kapcsolatok a Szentszék és Izrael Állama között, a Katolikus Egyház soha nem támogatja teológiai értelemben a cionizmust, vagyis nem vallja, hogy a zsidók visszatérése Izrael földjére bibliai prófécia teljesülése lenne.
A Katolikus Egyház a cionizmus kérdését főként politikai és nem vallási szempontból kezeli. A diplomáciai kapcsolatokat a keresztény–zsidó megbékélés részeként értelmezi, de továbbra is fenntartja, hogy a modern Izrael politikai létének nincs teológiai alapja a keresztény hitben. Az Egyház a zsidók vallási kötődését Izrael földjéhez bibliai hagyományként érti, de nem értelmezi azt saját vallási meggyőződésének részeként.
A Vatikán mindig is különös figyelmet fordított a keresztény szent helyek védelmére Izrael területén, és a jeruzsálemi helyzetet gyakran nemzetközi jogi megközelítéssel kezelte, amely biztosítaná a szabad vallásgyakorlást és a szent helyek védelmét.
A Katolikus Egyházban több hivatalos tanítóhivatali nyilatkozat is létezik, amelyek kifejezetten utalnak arra, hogy a cionizmust teológiailag helytelenítik. Ezek a nyilatkozatok általában a zsidó nép vallási és történelmi helyzetét, valamint Izrael állam modern politikai létének kérdéseit tárgyalják. Az alábbiakban néhány fontos nyilatkozat található:
-
X. Piusz pápa és Theodor Herzl találkozása (1904): Amikor Herzl, a modern cionista mozgalom vezetője, 1904-ben találkozott X. Piusz pápával, abban reménykedett, hogy a Vatikán támogatná a zsidó állam létrehozását Palesztinában. A pápa válasza azonban határozott elutasítás volt: „Non possumus” („Nem tehetjük”), és kifejezte, hogy a zsidók nem ismerik el Jézust, mint Messiást, így nem támogatják a zsidó állam létrehozását.
Theodor Herzl 1904-ben találkozott X. Piusz pápával, hogy a cionista mozgalom támogatását kérje Palesztinában egy zsidó állam létrehozásához. A pápa azonban határozottan elutasította a kérését teológiai és vallási okokból. Herzl feljegyzései szerint X. Piusz kijelentette, hogy a Katolikus Egyház nem támogathatja a cionista törekvéseket, mivel a zsidók nem ismerték el Jézus Krisztust Messiásként, így a katolikus egyház sem ismerheti el a zsidó népet. A pápa továbbá hangsúlyozta, hogy Jeruzsálem szent földjét Jézus Krisztus élete szentelte meg, és nem támogathatják, hogy az a zsidók kezébe kerüljön. Bár elismerte a zsidók nehézségeit, és elmondta, hogy jó kapcsolatokat ápolt a zsidó közösségekkel, a cionizmus támogatását nem volt hajlandó elfogadni.
-
XII. Piusz pápa enciklikái:
- Auspicia Quaedam (1948. május 1.): XII. Piusz pápa ebben az enciklikában kifejezte aggodalmát a jeruzsálemi szent helyek és a vallásszabadság védelme kapcsán, amikor Palesztinában háború tört ki. Ebben az enciklikában egy nemzetközi garanciát követelt Jeruzsálem különleges státuszára vonatkozóan, amit az izraeli vagy az arab szuverenitás alól kívánt kivonni.
- In multiplicibus curis (1948. október 24.): XII. Piusz ismét kifejezte azon vágyát, hogy Jeruzsálem és a szent helyek nemzetközi státuszban maradjanak, hogy biztosítsák a szabad hozzáférést és vallásgyakorlást minden vallás számára.
- Redemptoris nostri cruciatus (1949. április 15.): Ebben az enciklikában X. Piusz tovább erősítette azt a nézetet, hogy Jeruzsálem nemzetközi státuszúvá váljon, és az Izrael állam megalakulását követő konfliktusokban sürgette a békét és a vallási szabadságot.
-
Második Vatikáni Zsinat – Nostra Aetate (1965): Bár ez a dokumentum elsősorban a zsidó-keresztény kapcsolatokat javította, és hangsúlyozta a zsidók elleni előítéletek megszüntetését, nem támogatja a cionizmust vagy annak teológiai értelmezését. A Nostra Aetate kijelenti, hogy az Egyház elismeri a zsidók saját vallási örökségét és különleges helyzetüket a történelemben, de nem utal arra, hogy Izrael állama vagy annak megalakulása bármilyen bibliai prófécia beteljesedésének tekintendő.
-
A Katolikus Egyház hivatalos álláspontja Izrael Államról és a Szentföldről: A Vatikán diplomáciai nyilatkozatai és a Szentszék hivatalos dokumentumai is azt mutatják, hogy az Egyház politikai és nem teológiai alapon áll hozzá Izrael államhoz. Az Egyház elismeri Izrael politikai létezését, de a modern Izrael Államot nem tartja bibliai prófécia teljesülésének. A Vatikán hosszú ideig nem ismerte el Izraelt hivatalosan, és továbbra is fenntartotta azt az álláspontot, hogy Jeruzsálemnek nemzetközi városként kellene működnie.
-
„Notes on the Correct Way to Present the Jews and Judaism in Preaching and Catechesis in the Roman Catholic Church” (1985): Ez a dokumentum egyértelműen kijelenti, hogy a zsidók földhöz való kötődése bibliai hagyományokon alapul, de a Katolikus Egyház nem osztja azokat a nézeteket, amelyek Izrael állam modern megalapítását teológiai értelemben vett isteni akaratként értelmezik. A dokumentum azt is hangsúlyozza, hogy a cionizmus és a modern izraeli állam politikai fejleményeit nem szabad vallási szemszögből értelmezni.
Ezek a nyilatkozatok és enciklikák összességében azt mutatják, hogy a Katolikus Egyház teológiai szempontból helyteleníti a cionizmus azon értelmezését, miszerint Izrael állam megalakulása bibliai prófécia beteljesülése lenne.