Fizolti Creative Commons License 2024.10.14 0 4 520

 mert az MWM-nek nem volt lehetősége elindulni sem a nyomtáv és AP-referenciák miatt. 

 

Nekem ez nem egészen logikus - akkor a második körben magaspadlós és széles nyomközű jármű lett volna?  (utóbbi nyilván nem, abszurd dolog erre hivatkozni a sajtó részéről.)

Illetve a tender visszavonásától a választásokig több mint egy év telt el - mire volt a várakozás? 

 

De tegyük fel tényleg a politika szólt bele - akkor ott lett volna a lehetőség a 2-es metrós összekötős projekt járműtenderét megkezdeni, ahová magaspadlós jármű kell, és azt úgy kiírni, hogy az oroszoknak legyen lehetőségük indulni. 

E mellett - ez már szinte egyáltalán nem budapesti terület - ott lett volna az oroszoknak az általuk gyártott dízel motorvonatok nagyfelújítása, akár részben egy közbenső modul utólagos betoldása.

Ezek után kicsit hiszem is-nem is ez az orosz szál, minden esetre lett volna nekik más munka is bőven.

 

A másik meg az, hogyha van ez az orosz szál, és VD ezzel tisztában van, az már elég ok lett volna feltételezni, hogy politikai oldalról nagyon erősen befolyásolva lesz bármelyik BFK projekt. Ez is abba az irányba hat, hogy akkor sürgősen kellett volna valami kézzelfoghatót csinálni, nem csak arra várni, hogy mi lesz a választások után. 

 

- - - 

 

E mellett még BFK-val részben kapcsolatos dolog, hogy ezzel párhuzamosan normál nagyvasúti villamos motorvonat ügyben semmi sem történt, pedig akkoriban már lehetett sejteni a 40a, 80a sűrítést (ezekkel is számolt a BFK), készülődött a 150-es nagyprojekt, és ekkoriban még elvben 2023-24 körüli kezdéssel számoltak a 142, 71 esetében - egy ha mást nem is, de egy 20-30 darabos Flirt kaliberű motorvonatra lehetett volna tender, ekkor még EU forrás is lett volna. Attól nem kellett volna tartani, hogy korszerű motorvonatokra nem lesz igény valahol. Sőt, még az sem lett volna elképzelhetetlen, hogy a szintén visszamondott hibrid motorvonat tender legyen erőltetve, van azért nem villamosított vonal, amire rá lehet húzni, hogy Budapesti előváros. Egyszer már sikerült egy 6+15 darabos Flirt állományt megvenni csak azért, mert épp nem volt más gyorsan végignyomható projekt, és nem túl sok pénzt kellett gyorsan elkölteni. 

 

- - - 

 

Azt szintén a BFK állította korábban, hogy azért lettek lelassítva a fővizsgák a HÉV-nél, mert annyira bíztak a járműtenderben, hogy úgy számoltak, mire kifogynak a régi járműből, itt lesznek az újak.

 

A HÉV azóta nulla kommuikáció mellett csinált előzetes piaci konzultációt (aki nem nézegeti a kissé átláthatatlan közbeszerzési oldalakat, az ezt egy Alstom-os vezetővel való interjúból tudhatta meg). Nem tudom most, mi tartja vissza a HÉV-et, hogy eljusson a közbeszerzés kiírásáig. 

Idén év elején még az EU források terhére számoltak 12+6 motorvonat beszerzésével a HÉV-re, illetve számoltak átépítési projektek jövő évi kezdésével - csak aztán itt is vissza vannak tartva a források - állami és hittelfinanszírozás meg it még nem merült fel valamiért, ami a MÁV pályás, GYSEV IC motorvonatos projektjénél igen. 

 

- - - 

 

Vitézynek sem volt túl sok beleszólása, hogy visszavonják-e vagy sem, így az ő fejére olvasni sem korrekt.

 

Én itt azt nehezményezem, hogy semmi láthatót nem tett ellene akkor. E mellett a most is rendszeresen az összes beszerzés visszavonását Lázárra tolja.

 

Vectronok ügye: a többiek által felvetett műszakitartalom utólagos módosítás nekem félig-meddig tűnik reálisnak, e mellett van a sajtóban megjelent infó, ami szerint a késői lehívást csak magasabb áron. Szerintem itt első körben a MÁV oldalán is van egy erős felelősség, mert nem igazán tudták, mi kell nekik (Miért pont 200, amikor az országban nincs ilyen rész, a külföldi bevetési területen meg van 230 is?). Itt megint felmerül a kérdés, miért kellett várni a szerelvényekre, miért nem lehetett legalább egy kezdő mennyiséget lehívatni (2022 végén épp ott tartott az ország közlekedéspolitikailag, hogy Lázárék már elkezdtek visszavonogatni BFK projekteket (már megszűnt az időközben NKK-nak is hívott cég), energiaválság volt, helyi közlekedési cégek ritkítottak és leállítottak) - megintcsak voltak előjelei, hogy további megszorítások várhatók. 

 

És igen, ész nélkül megy a pénz közútra. Az elmúlt lassan inkább 20, mint 15 évben a kormányzat fokozatosan ráállt arra, hogy a vasutat fizeti a EU, a saját forrás megy autópályára. 

Előzmény: Ashi Valkoinen (519)