Django elszabadul....jutott eszembe az általam még mindig meg nem nézett filmnek a címe, annak kapcsán, amit leműveltem akusztikai csillapítás címén az I30-ban.Tehát misinator elszabadul - - megint elszabadul...
Bár elolvasva végül triviális lesz, de azért mégiscsak írnék elöljáróban pár kéretlen sort a témával kapcsolatban, gondolva, hogy nem mindenkinek ez az érdeklődési köre.Tehát; teljesen amatőr hályogkovácsként - egy elektro- és akusztikai mérnök mentorálásával - vagy tíz évig foglalkoztam az elterjedtől (zárt és bassreflex hangdbozok) eltérő akusztikai foglalatok (Voigt pipe, Transmission line) építésével; fejlesztésével.Eközben találkoztam azzal a jelenséggel/problémával/kihívással, hogy a hangsugárzó csak egy összetevő; a másik fontos a helyiség, vagy bármilyen környezet (pl. autó, cseppkőbarlang), ahol hallod a Hangokat ;-)Sokan milliós, sőt tízmilliós rendszereket, hangsugárzókat vesznek betonfalú, akusztikai szempontból borzalmas arányú, léptékű panellakásokba, azok szobáiba.Gyakorlatilag hiába.
Volt szerencsém hallani panelban olcsó, kiszerelt(!( hangszórókat valamilyen mélynyomóval, amik egy - az amúgy komolyan csillapított szoba akusztikai viszonyaihoz szinte hertzenként optimalizáló - célelektronikával voltak meghajtva. Az énekhangok döbbenetesen életszerűek voltak (becsukott szemmel meg akartad érinteni az énekesnő arcát), de szomorúan mutatta a tulaj, hogy a mély tartomány bizonyos frekvenciáival nem tud mit kezdeni a falak anyaga, távolságai miatt.
S akkor térjünk a lényegre; egy mai napig nem közzétett szakmai tanulmányból merítek - a nem közzététel miatt szándékosan átfogalmaztam:Az általunk hallott hangok - pláne ha egy legalább valamennyire körülhatárolt helyen vagyunk - három tényezőből tevődnek össze:- Direkt hangok: Maga a konkrétan valahol keletkezett hang, zaj.
- Elsődlegesen visszavert hangok - mint amikor egy nagy épület előtt állunk s sokáig afelől halljuk pl. a közeledő helikoptert (kórházban mindennapos jelenség), s nem az akár ténylegesen ellentétes irányból érkezve.
- Másodlagosan, többszörösen visszavert hangok, pl. egy lakótelepi épületek közé tett játszótéren hallod a helikopter, s nem tudod meghatározni annak közeledési irányát.
Ezen hangok, zajok ereje, intenzitása ebben a sorrendben csökken valamilyen mértékben, s meghatározza annak minőségét, urambocsá' elviselhetőségét is.Énekelj vagy hallgass zenét egy zenei stúdióban, koncert helyiségben vagy a plafonig csempézett, fém kádas fürdőszobádban...
Az autók zajszintjét a gyárak tudják hatékonyan, már eleve konstrukciósan beállítani. Ha akarják...
Ülj be egy Yaris Crossba (egy élmény...egy kétütemű Wartburg, Barkas élmény...), utána meg egy Lexus szedánba. Csak akarat (no meg rászánt pénz) kérdése a Toyota konszertől, hogy mit ér el., mert a képesség megvan rá.
A direkt hangokkal/zajokkal az autóban mi magunk sokat nem tudunk már tenni - legfeljebb kicseréljük a zajforrásokat; a hangos, elöregedett kipufogó dobokat, kopogó motortartó bakokat, futómű elemeket, zajos kerékcsapágyakat, gumikat ( szélesség...), elöregedett ajtókédereket, esetleg plusz burkolatokat teszünk a kerékjáratokba, megfújjuk"rücsivel" alulról az autót, lassabban megyünk, vagy feltekerjük az ablakot (forgalom zaja), oszt' zene.
A még mindig túl nagy energiájú elsődlegesen visszaverődöttel is bajosan tudunk bánni, hiszen az autó üvegeire - mint visszaverő szabad felületre - belülről nem tudunk pl. nikecellt, szőnyeget ragasztani, a többi felület pedig manapság már burkolva van nagyrészt speciálisan formázott - valamivel...(Yaris vs. Lexus szedán) Ha csak éppen nem egy burkolatlan fémfalú furgonunk van, mert ott azért nagyot lehet alkotni. (Pl. hoztam nemegyszer a munkahelyemre, autópályán, kiszedett üléses mikrobusz Traficban plafonig betömve - még az anyósülésen is, meg elé rakva is - épület klímákhoz papírbetétes levegőszűrőket. Szinte süketszoba lett a Renaultból.)
Nagyobb rontás-bontás és átalakítás nélkül a többszörösen visszavert hangokat tudjuk leginkább valamennyire csillapítani, hangolni. De ha csak bele nem mélyedünk az akusztika tudományába - mint leginkább végtelen mocsárba - ezzel a zajszint nem, vagy csak minimálisan fog csökkeni. Amatőr, egyszerű házi módszerekkel csak bizonyos frekvenciákon, jobb esetben frekvenciatartományokban fog - mondom; valamennyire.
(Ez könnyen ellenőrizhető egy egyszerű -pl. a "Spectroid" nevű - mobilapplikációval)
De a zaj és a hang, hangzás (audiorendszer is!) minősége fülre mégis drámaian tud változni, javulni!
Nem hiszitek, hogy drámaian?Akkor tessék, ezt hallgassátok!https://www.youtube.com/watch?v=mAUdZIQxchE
Bár minden példa sántít, a mi autónk is (I30) gyári kivitelében, állapotában ebből a szempontból leginkább a videó harmadik fázisában van már s megbontás és nagyobb költségek nélkül a negyedik fázisba tudjuk javítgatni.Én két úton indultam el párhuzamosan:- Az egyik a boltban kapható ilyen-olyan lábszőnyegek számának, variációinak, ide-oda elhelyezésének a próbálgatásával történt.- A másikat - már évekkel korábban láttam, de csak mostanában jutott eszembe - a Mazda MX-30 elektromos autó szolgáltatta a parafa betéteivel a középkonzolon:https://media-assets.mazda.eu/image/upload/q_auto,f_auto/mazdauk/globalassets/cars/mazda-mx-30/interior/200609_768_384_cx30_cga_interior_mazda_connect_mobile2.jpg?rnd=4a7855
Ez utóbbit le is tudjuk gyorsan, mert ez csak egy órácskát igénylő párhuzamos foglalatosság volt: Tettem - formára vágva - az összes oldalajtó üregeibe - az italtartóéba is - s tettem a középkonzol pohártartóéba és a váltókar előtti üregbe is.
Még jó, hogy utólag jöttem rá, hogy ezen üregekben kivehetőek sablonnak a gumiszerű alátétek. Szívesen ;-)
Az üregek - bármilyen jelentéktelennek is tűnnek - nagyon szeretnek hanghullámot rezonálni...Tettem az első ülések alatti kereszttartókra is egy-egy mérethelyes lapot, illetve tettem a kalaptartóra is három formára szabott darabot a maradékból.Persze több lépésben próbálgatva.A zenei hangzásnak (no meg a prémium érzésnek ;-) ez is már meglepően jót tett., hiszen lenyugodtak az "uborkás üvegek".
misinator ott szabadult el igazán, hogy elkezdett féktelenül( na jó, ez egy háromnegyed éven át húzódó történet), mintha nem lenne holnap vásárolni (rétegvastagság!) az Auchanban autós lábtéri szőnyegeket, szetteket - így végül, feleslegképpen jutott még három (két szövet, egy gumiszerű) teljes szett a lányom már 18 éves Albeájába is, de ennek berakásáról nem szóltam nekik :-)))
Meg is lepődtek a párjával, hogy olyan furán csendes lett hazafelé az autópályán az autó, fel is hívtak aggódva menet közben, hogy ez nem e valami bug? (Informatikus is a párja...)
Mondtam, hogy nem; ez features :-)))(Eleve jóval csendesebb az 1.4-es Albea 130-nál, mint pl. az 1.4-1.6 IV-es Golf, stb...)
Sok volt a verzió, s érdekes a hatása; volt amivel - minden mennyiség ellenére is - bizonyos zajok még hangosabbnak, akár kifejezetten hangosnak is tűntek, mint eredeti gyári állapotban (persze, mert a többi zajhoz viszonyítva hangosabbnak tűnt az adott zajsáv/forrás. Volt, hogy kellemesen "sportosnak, élni akarónak" tűnt a motorhang! Én viszont már nem ezt keresem.
De volt olyan verzió is, hogy eleve hangosabbnak tűnt az egész autó, mint "csupaszon" (Lásd megmaradt komplett szettek).Ami nekem, nekünk a legjobban bejön tónus, zajmix, az a nyugodt, fojtottan lecsendesedett, "vonulós szedán" illúzió. Ez maradt "végül".
Az 1.0 DCT Life-on érdekes módon egy valami egyáltalán nem működik: A hátul ülő utas elé, az első ülés alá tett kis szőnyeg. Semmilyen verzióban sem.A típusverziót azért írtam ki szándékosan, mert amennyi karosszéria verzió, motor/váltó, gumi(méret), felszereltség(?), az valószínűleg eleve annyiféle frekvencia arány.S akkor még nem beszéltünk az egyéni ízlésről.Írtam, hogy tűnt, mert ez egy igen erősen szubjektív terület (holmi telefonos applikációkkal szinte ki sem mutatható), lehet ami nekem jelentős, az másnak marginális ill. fordítva.Mindenesetre megmutattam - egy kör erejéig ki is próbálta - az 1.5 DPI tulaj munkatársnak is, ugye ő vezette még tisztán gyári konfigban is.Már a beindításkor megjegyezte, hogy ez milyen csendes! (Még zajszintmérő applikációk szerint is véleményes, hogy van e különbség.(lásd linkelt videón ez leellenőrizhető). Vezetés közben is tetszett neki (hja; kevesebb henger, mindig kisebb fordulaton jár, mint az övé, amúgy is hamar elvált az automata), s a rádió hangja is sokkal minőségibb meggyőzőbb lett - szerinte is.
Végül /?:-)/ a rétegrend a következő a mi ízlésünk szerint:Elöl alól természetesen gyári szövetszőnyeg, felette egy - a sofőr előtt beszabott - gumi(szerű műanyag), majd kettő (nem egyforma méret/típus, de ez véletlen) szövetszőnyeg.A gyárin kívül plusz három szövetszőnyeg semmilyen sorrendben nem jött be.Hátul legalól szintén természetesen a gyári szövet van, felette kettő szövet, majd egy gumiszerű, s felette még kettő szövet. Jól olvastátok.Nem röhög.
No meg egy kicsi szövetszőnyeg a a "kardán"alagút tetejére is. Ha már...(amúgy keresztirányban ott van a két hátsó ajtó közötti félút, márpedig ott van a hanghullám sebesség maximuma, tehát ott kell csillapítani.Ebből következik, hogy ideális esetben egy térosztó - minden irányból nézve kereszt alakú - szőnyeg stb. fal lenne az igazi, de ennek ugye senki nem örülne...
S persze került - végül kettő - méretre szabva, kivágva a pedáloktól balra, a műszerfal mögé, fel a sarokban a tűzfalra; könnyen rögzíthető, adja magát a kialakítás (ha már egyszer behajtogattad magad az ülés elé, a műszerfal alá hanyatt fekve..), semmilyen alkatrészt nem zavar ott, működik (gördülési zaj minősége).A képeken még csak egy látható "felhelyezve".
Elfogadom, hogy ez egyéni hóbort, mások ennyi energiát nem ölnének bele.
Ők könnyűfém felnit vesznek, meg külső dekort, meg chiptuningot, stb., vagy spéci horgász-, vadász cuccot, márkás cipőt, fine dining étterembe járnak (meg 18 milliós elektromos autót, hogy spóroljanak - konkrét ismerős)
Nem vagyunk egyformák.
"Kisfo"-nak ezúton is nagyon szépen köszönöm a közreműködését, segítőkészségét!!!







