farigó82 Creative Commons License 2024.08.07 0 0 100

Érdekesen hangzik. Nem rég az MKK-tól Szolnok--Eger/Miskolc kapcsolatról lehetett olvasni (86-102 átkötéssel).

Ez a 60 éves terv lényegében a 89-es meghosszabbítása egy új Tisza-hídon át, a 117-essel fonódva (az M3-as autópálya alatti aluljáróban) Balmazújvárosig? Ha igen, akkor ez egy deltakapcsolat révén a 117-es üzemen kívül álló szakaszának egy új nyomvonalaként is értelmezhető (Nyíregyháza/Tokaj--Tiszafüred kapcsolathoz). Nemzetközi forgalomban érdekes jelentősége lehetne, ha a 106-ost Debrecen--Nagyvárad fővonallá fejlesztenék (ekkor Közép-Szlovákia--Észak-Mo.--Erdély kapcsolat, és ami liberalizált vasút korában még fontosabb Muszynán át: Krakkó/Poprád--Kassa--Miskolc--Debrecen--Temesvár--Bukarest kapcsolat is adódhatna).

Az így létrejövő hosszú 89-est Miskolc (https://ali.shirokuma.hu/veevk/SVRV/index.html) és Debrecen felől (108-assal közös szakaszon) is érinthetné tram-train.

Amit a 108-as szerepéről írtál, abban teljesen egyetértünk. Sőt, szerintem a Budapest--Debrecen--Erdély nemzetközi tengelynek tipikusan ez a helye, a 100-as és a 80-80c a zsúfoltságukban inkább belföldi fővonalakként megtartandók. A 108-as esetén szerintem azt érdemes vizsgálni, hogy vonali keresztekkel szakaszosan érdemes-e kétvágányúsítani vagy a Tisza-híd kivételével mindent. Egy ekkora fejlesztésnek az is előnye lehetne, hogy a Fizolti által javasolt buszhálózati kapcsolatban Egyeknél a kereszt nem jelenten szűk keresztmetszetet.

Így a tram-trainnek Balmazújvárosig nem lenne műszaki akadálya. Gazdasági viszont valóban lehet tram-train kocsik monopolisztikus piaca miatt, mert egy drága jármű nagyon eltávolodna a megyeszékhelytől egy kisváros elérése érdekében (ugyanez a probléma a Miskolc--Tiszaújváros viszonyban is fennáll).

A 109-es kapcsán is egyetértünk. Hajdúböszörmény tipikus példája egy belső villamosvonal kialakítására alkalmas városnak (mint Hódmezővásárhelyen). Viszont ehhez nem feltétlenül gazdaságos megtartani a 109-est nagyvasúti rendszerben (főleg ha a hosszú 89-esen adódhatna másik Debrecen--Tiszalök kapcsolat). Így simán a debreceni 2-es villamost a mai CAF kocsikkal meg lehetne hosszabbítani Hajdúböszörmény központjába, addig 600 V-tal villamosítva a 109-est (zónázó Tiszalökre lehetne dízelaggregáttal felszerelt KCSV).

ex41fan

Előzmény: andrasimre (94)