troglodita Creative Commons License 2024.07.27 0 0 1622

Nem vagyok valami túl nagy elméleti zeneszakértő, de azt tudom, hogy náluk (is) már a 60-as - 70-es években megjelent a pop-rock műfaj saját, autentikus népzenében gyökereket kereső ága. Lássuk be, hogy ez alapvetően hülyeség (mert attól, hogy az angolszász eredetű rock ősszülei között ott a népzene is, attól még nem feltétlenül lesz minden népre és népzenére igaz ennek az analógiája), ám néha mégiscsak jól tud elsülni, lásd pl. Szörényi Levente, vagy akár a Kaláka munkásságát. A románoknál ez az útkeresés talán a Sfinx együttes zenéjében érhető tetten először (pl. a nagyjából 99%-ban kitaláció dák(?) ősistenség, Za(l)molxes nevét viselő koncept-album tematikájában főleg, ha a zenében nem is): https://www.youtube.com/watch?v=op1afvvPT2I&list=PLGfb2R92OHukhRsNhD7AadoJdh00P7bXZ&index=1

Aztán jött a Phoenix, ahol vizuálisan és hangzásban is nagy szerepet kap a népzene, pl.: https://www.youtube.com/watch?v=LMi9iYkmmpw

Ezek után egészen furcsa hátszéllel élt tovább a műfaj, valamiféle kizárólagosságra is törekedve: a Cenaclul_Flacăra nevet viselő össznépi cirkuszban ez volt a preferált, kellően népi és nemzeti román rockzene (jobban mondva folk), amit a hatalom kontorllálni és elviselni is tudott.

A kilencvenes évek újjászületését pedig egyértelműen a moldáv Zdob și Zdub színpadra lépése jelzi, innen pedig már csak egy lépés a szintén moldáv Osoianu nővérek Through the Valley átirata:
https://www.youtube.com/watch?v=OtKRkBzv9sM

eredeti:

https://www.youtube.com/watch?v=xXcKSLijghs

Előzmény: Dermice (1615)