Ilyen akusztikus "csodákat" természetes barlangokban is találunk (mindenféle akusztikai tudás nélkül). Kiváló hanghatások érvényesülnek ott is, biztos találni olyan zugokat, ahol hasonló értékeket mutatnának ki a kutatók (csak a kutatásuk, a Old Temples Study Foundation-nak nem kapna kellő "komolyságot"). Mindenesetre több tízezer évig éltek elődeink barlangokban, ha tetszett nekik ez az akusztika, csak lemásolták a mesterséges üregeknél.
Az aggteleki cseppkőbarlang koncertterme:
.
Másrészt viszont sok szempontból indokolt is lenne a Hypogeum vizsgálata (és nem csak akusztikailag). De idefűzöm, hogy először is nem igaz, hogy a máltai megalitemlékek "több ezer évvel Stonehenge vagy a piramisok előtt készültek" (hisz csak 500 és 1500 évről beszélhetünk).
Nem tudom, mi lehetett eredetileg a máltai Hypogeum (akinek van anyaga, elképzelése erről, hozhatja): talán misztérium/szertartások helyszíne is a nekropolisz funkció mellett? De az ókori misztériumokban jelentős szerepe volt a zenének, és a hangok alkalmazásának. Ebben az irányban jelentős kutatásokat végezhettek, melyek az ókor végén (sokban a keresztény és a mohamedán vallás elterjedése miatt is) elvesztek. A beavatásban külön figyelem volt a jelöltek hangjának használatában, ez ott van Orpheusz, Odüsszeusz vagy Mózes történetében is. Más építményekben is tapasztalhatók érdekes hanghatások, mint a Nagy Piramis.
Itt írtam a pekingi Mennyország Templomáról: http://forum.index.hu/Article/viewArticle?a=155448194&t=9000303
http://forum.index.hu/Article/viewArticle?a=155449869&t=9000303
Orpheusz kapcsán: http://forum.index.hu/Article/viewArticle?a=101667258&t=9000303
Egy ősi kínai "hangszer"-ről: http://forum.index.hu/Article/viewArticle?a=155487324&t=9000303