BlackStar Creative Commons License 2000.06.02 0 0 140
Mesélek a 900-as rokonságáról, jó?
Nnna. A 900-as közvetlen előjét, a 99-est 1967 őszén mutatták be, soros négyes, 80lovas motorral. A SAAB ekkor már erősen hajtotta a négytárcsafékes autók gyártását, és a lámpatörlőt is elfogadottá (és elvárttá) tette Svédországban (1970-ben vagyunk! Ekkor kezdék idehozni a Zsiguljikat, amiket épp akkor butítottak le hátul dobosra). Mondjuk, az északi időjárásban azért naaagyon praktikus dolog az ilyesmi. :) Szóval a SAAB innovatívkodott már akkor is. De pl. az önjavító lökhárítók se rossz dolgok. Ennél az autónál kezdték el gyártani 1971-ben az ülésfűtést.
Ja. Az első kétülésközött-kulcsos is a 99-es volt. Ez az autó tekinthető nagyon sok okból is a mai SAABok (illetve az igazi SAABok) szellemi ősatyjának. Az egész valahogy úgy kezdődött, hogy ...
1963 őszén elkezdtek vikingék egy nagyobb autót akartak tervezni, ami szakított volna az eddigi, golyóautós hagyományokkal, és csak az autófeelingje lett volna hasonló (pl a SAAB96 és a 99 azért valahol hasonlít)
Hatvannégy április másodikára (ez tutifix, az előbb néztem utána) az összehozott tervekre az igazgatóság és a főmérnökök rábólintottak, és mindjárt adtak neki egy kódnevet is: Gudmund (ez a név volt a svéd naptárban, csak onnan tudják ennyire biztosra a dátumot :) )
Szóval, fejlesztgettek de rájöttek, hogy tesztelni is kéne. Akkortájt dívott a Saab 96-os, egy igazi golyóbis, és ennek a kasztniját szerelték a leendő99-es alvázára és motorjára. Ő lett a 'Varangy' Ezt pedig közben tesztelgették,(1966-ban járunk) ami furcsa volt, mert különbözött az eredeti 96-ostól, ráadásul nem a 96-os kétütemű, hátomhengeres motorja (Wartburg :) még hasonlíott is a pupos ezreshez. Vajon ki álmodott kivel..? :) )
buzgott benne, hanem egy négyhengeres, négyütemü, soros erőforrás. Ezeket a teszteléseket főleg éjszaka végezték, hogy nehogymá valaki megszimatoljon az itt készülő finomságból valamit, és ráadásul mindig kísérte egy sima mezei 96-os. De egyszercsak levillantotta őket a svéd Expressen újság valami okostojása, és kiderült a titok.
67 közepén ráhúzták az első prototípus kasztnit. Az összeszerelsét egy régi repülő-összeszerelőben végezték, a Vinterpalatset-ben (Téli Palota) mert a festék a plafonról mintr hó hullott le és borította el a padlót.
Ekkor kezdték el nyúzópróbázni az autót, Skandináviában, a dühöngő mínuszokban, kelet-Európában, és még sok szép helyen.
Hmm. Hajnali öt van. Holnap illetve ma este folytatom.