smnks Creative Commons License 2024.06.26 -1 1 67828

Úgylátom, a nohab + fűtődácsiás vonatot a forrásod is fehérvárinak valószínűsíti, nem pedig füredinek.

Ha pedig már elment Fehérvárig, ki tudja, forda szerint mit kellett visszahoznia? Akár pesti gyors is lehetett.

 

Az Almádiban fényképezett, kétkocsis nohabról jut eszembe, hogy akkoriban volt reggel egy Csajágról induló, az első "páros" pesti gyorshoz csatlakozó tapolcai személyvonat, amelynek kb. az lehetett a szerepe, hogy a gyorsról át tudjanak szállni azon utasok, akiknek célállomásán a gyors nem állt meg.

Ez a szerelvény is kétkocsis volt (mielőtt aztán Bz -vel kiváltották), és napközben már Tapolca és Füred között forgolódott csak. Mármint a szerelvény!

Mivel ez egy személykocsis topic, talán hozzátehetem, hogy a kilencvenes évek első felében a két kocsi egyike egy 10-27 Ap(v) volt. Persze akkoriban még púpos húzta.

Feltételezem az egy db 2.oszt. + egy db. 1. oszt. szerelvényösszeállítást az indokolta, hogy e járatnak egyfajta gyűjtő-elosztó szerepet szántak, azaz a "páros" gyors utasait terítette, a "páratlanokét" meg (visszaútban) összegyűjtötte (az átszálláshoz), és akinek első oszt.-ra szóló jegye volt, az így ezen a vonaton is igénybevehette azt.

Aztán a kilencvenes évek második felében már "deklasszálódott" ez az északi parti gyűjtő-elosztó vonat is, és Tapolca lehetőségének függvényében vagy 2 db. 20-27 -es Bhv -ból, vagy egy Bhv + egy 20-17 By -ból, netán két By -ból állt. Mivel e szerelvényt is Tapolca állította ki, így gőzzel is fűthető volt. Ezért aztán a rezsó nélküli nohabokat ezekre is ki lehetett adni, amennyiben nem kellett délis szerelvényre fordulniuk.

Vontatásilag, ahogy írtam is, '96 előtt jellemzően tapolcai púpos vitte e vonatokat, aztán a '96 -os átálláskor többször is láttam nohabbal, gőzfűtéssel, később, a dél körül "páratlan" irányba közlekedő szerelvény nohabja a forda miatt (Füredtől másik szerelvényt vitt tovább Fehérvárig) rezsót is továbbított. De, emlékeim szerint, csörgő is vitt ilyen vonatot, aztán volt olyan időszak is, hogy kifejezetten nagydácsiás forda lett e kétkocsis vonatok továbbítása (persze nohab nélkül! 😄).

A kilencvenes évek végéhez közeledve pedig e járatokat is Bz -kkel váltották ki, motorkocsi + egy, vagy két mellékkel közlekedtek. Legalábbis télen!

 

Az általad hivatkozott könyv nincs meg nekem, viszont akit érdekel e téma, érdemes lehet a nohab.hu oldalon átböngészni azon mozdonyok fényképeit, amelyek üzemképesek voltak még ezen időszakban. Sokszor a szerelvény is látszik! 😃

(Ha már említettél háromkocsis vonatokat is: most hirtelen két olyan fényképfelvételt találtam, ahol háromkocsis szerelvényt visz a nobab, de ezek mindegyike az É - D "átlós" vonatokat mutatja...)

Előzmény: Zsivany3 (67827)