H_CS Creative Commons License 2024.06.11 0 3 2880

2024 június 10.-én több magyarországi vasútvonalon is károkat okozott az időjárás, amely fakidőlésekben, és az ezek következményeként felsővezeték-szakadásban nyilvánult meg, ami miatt a vasúti közlekedés megbénult 24 órán belül 4 fővonalon is.

 

Felmerül, hogy a fakidőlések miatti forgalmi zavarokért nem kizárólag az időjárás a felelős. Ugyanis a MÁV saját, vállalati utasítása - az E101-es - ekképp rendelkezik:

“A vasúti felsővezetéki berendezés közelében lévő minden olyan fát, bokrot, amelyek a pálya irányába történő dőlés esetén az űrszelvényt, a felsővezetéki berendezést (vezetéket, oszlopot, optikai kábelt stb.), erősáramú egyéb berendezést (vezeték, oszlop, világítótest stb.) veszélyeztetik, ki kell vágni. Felsővezeték esetén a nyiladék szélességének a vezeték nyomvonalától mindkét irányban legalább 7,0-7,0 méternek kell lennie, ahol tilos olyan növényzet telepítése és tűrése, amelynek magassága kifejlett állapotában meghaladja a 4 métert. Továbbá a villamos felsővezeték részére kialakított nyiladékban fa vagy más növény akkor telepíthető, hagyható meg, ha véglegesen kifejlett állapotában 2 m-nél jobban nem közelíti meg még a legkedvezőtlenebb esetben sem a villamos felsővezeték feszültség alatt álló részeit. (…) Fák, bokrok telepítésekor a felsővezetéki berendezésektől akkora távolságot kell tartani, hogy azok a későbbiek során se veszélyeztessék a felsővezetéki berendezéseket.”

 

Szánalmas, hogy a MÁV beleírhat az utasításában olyat, hogy “A vasúti felsővezetéki berendezés megközelítési távolságán belül lévő, vagy oda benyúló fák és bokrok gallyazása csak felsővezetékes üzemzavar esetén a felsővezeték üzemeltetőjének feladata.” - ami ellent mond az előző bekezdésben idézett szabálynak, hiszen ez alapján csak üzemzavar esetén kell a fakivágással foglalkozni, alapértelmezetten nem. Ez a szabály adja meg a lehetőséget arra, hogy NE kelljen a MÁV-nak a fák gyérítésével foglalkoznia, amelyekkel ha foglalkozna, legalább részben elkerülhetőek lennének a viharkárok, és a kidőlt fák miatti többórás forgalmi zavarok.

 

Az F1-es jelű, Jelzési Utasítás előírása szerint: “A főjelzőket úgy kell elhelyezni, hogy jelzéseik a mozdonyról, vezérlőkocsiról folyamatosan láthatók legyenek a vasúti pályára engedélyezett, km/h-ban kifejezett sebesség tízszeresének 1/3 részével egyenlő, méterben mért távolságból, de legalább 200 m-től.” Ez sincs betartva - a balesetes topikba rakott fel valaki egy képet Sülysápról. Újabb példa arra, hogy a MÁV a saját szabályait nem tartja be, a potenciális veszélyforrást okozó növényzetet illetően.