BlackStar Creative Commons License 2000.05.29 0 0 115
Szerbusztok!

Kikukkolok a vizsgára gyakorlás melléktermékei alól.
SAAB!
Hol is hagytam abba?
Ja. Hogy miért pont 900 és nem 9-3?
Nos. Ez elég egyszerű. A kettő között nagyon sok különbség van. Nna. Ugye tudod, hogy (lehet, hogy mist kiábrándító leszek), hogy amikor elkezdték gyártani az új 900-ast, azt az Opel Calibra padlajára építették. A V6os motorokat pedig Angliából hozták, a Vauxhall, az Opel ottani leánkája rámolta össze és Opelekbe szánták eredetileg. A 900-asba azonban csak 2.5ös V6 került, mostanában már háromliteresek a féltucat dugattyús aggregátok. A 9-5ös V6osa pedig a világ első széria asszimetrikusan töltött turbójú motorja. Ezt az Ecopowert csak az egyik hengersor (ha szemből nézed, akkor az elülső) hajtja meg, (közös a turbó eleje és a kipufogócsonk) de mindkét sort tölti, 0,25 barral. A nyomásszabályozás is ravaszdi, mert elektronikus vezérlésű fojtószelep végzi, nem pedig a szokásos bypass (megkerülő) szelep.
Egyébként a motorvezérlés Trionic, ami saját fejlesztésű, és adatbuszon keresztül társalog pl. az automata váltóval. Ennek kezdeményeit is megtalálhatjuk a 900ason.
Nnna. Motorok.
A 9-5ösben mint tudjuk, lehet
__________________________________________
név motor lovacska turbó neve
2.0 B205E 150LE GT17
2.0 B205E 190LE GT17(+trim kit)
2.3 B235E 170LE GT17
3.0V6 B308E 200LE GT15
2.3Aero B235R 230LE TD04HL-15T
_____________________________________________
Nnna. Ezek a számok azt jelentik, hogy B mint benzin, GT mint Garrett Turbo, E mint alacsony nyomású turbó (ejtsd: ECO), a B után levő két szám a köbtérfogatot, a harmadik a motorgenerációt jelenti, ami ha 5-ös, akkor negyedik generációós motorról van szó. A 8-ast nem kell komolyan venni :) Érdekesség, hogy a TD04-est a Mitsubishivel együtt fejlesztették ki.
De azért megjegyezzük a kedvencemet is, a 185 lovas 900ast, amiben 2.0 B204L, magas nyomású T25M Garrett-turbó fúv. A 4es itt harmadik generációs motort jelent.

Ja! Tudom már. Arról volt szó, hogy mi a különbség a 900 és a 9-3-as között.
Honfoglalásunk 1104. évfordulója tiszteletére kb. ennyi helyen változtaták meg a 900-ast. Így, a jelzésen kívül van, ami látszik, meg van, ami nem.
Ami nem:
Új ülések, új műszerek, módosított, közvetlenebb kormányszerkezet, lágyabb, de megerősített, részben új futómű, módosított kerékfelfóggesztés(a megnövelt rugóutak hatására stabilabb, konfortosabb azz autó), oldallégzsákok, aktív fejtámlák, új, merevebb, ütközésbiztosabb karosszériastruktúra (Jaj. Félek magamtól), hatásosabb zajszigetelés, profi hifi, stb.
És ami igen: Módosult csomagterfedél, hűtőmaszk, hátsó lés első lökhárító, fényszórók, hátsó lámpák, új hely a rendszámnak, stb.
Miről lehet első blikkre megkülönböztetni:
Előlről:
A hűtőmaszk a 900nál vékony keretű, a keret vonalainak szélei párhuzamosak, mindenhol egyformák. Ha kicsit vaskosabbak, a lyukak rajta pacaszerűbbek, akkor az egy 9-3.
A beömlők a lökhárítón sokkal beszédesebbek. Az összes kilencszázasnak kocka alakú ködlámpája van, csak egyszerűen belevágva a karosszéria idomba, és a rendszám alatt van egy nagyobb, téglalak alakú lik, mögötte hűl a turbó, a légkondi, no meg a motor hőcserélője.
A 9-3ason szép, ives kinti szélű lámpák, nagyobb, szélesebb járatban.
Jaj! Mennyit írtam!
Mindjárt folytatom.
BlackStar

Előzmény: Törölt nick (105)