misinator Creative Commons License 2024.06.02 -1 0 2136

Ezt én tudtam, csak nem sejtettem ;-)

 

Köszönöm a válaszod!

 

Konkrétan azon lamentáltam, hogy az ominózus Opel motort nem fojtogatta Euro norma, meg visszavezetett kipufogógáz, stb., s egy korabeli motor mennyire készségesebb, idegesebb gázreakciójú volt, mint egy mai...

Múltkor említettem, hogy a már lányomnál levő Albeát (Euro 4, olasz hangolás) próbálgattam, s utána beülve a Hyundaiba (együtt mentünk tovább a két autóval) egy örökkévalóságnak tűnt az az időkülönbség, mire induláskor a motor (Euro6d-ISC-FCM) reagált...

Ez a pár tized másodperc olyannyira örökkévalóságnak tűnt a - (a gázrudazatos Nagypolszkihoz képest gumikötéllel mozgatottnak érződő) Albeához képest, hogy az volt az első gondolat, hogy elromlott az elektronikus gázpedál...

 

Ami még tippem, hogy teljesen a hétköznapi fordulatszám tartományra (alsó egyharmad - kétharmad) gyúrtak rá, s elengedték a felsőt; eredmény mínusz 20 lóerő. Kézi váltóval alig használja valaki, az automata váltó meg úgyis gyors.

Cserébe lent lehet akár annyira készségesebb-optimálisabb, hogy még az autóskártya adatokat is hozza...

Katonakori (1990) élményem, amikor stopposként felvett az M3-on (Gyöngyösnél volt még akkor vége) egy Ford Scorpio 2.9 V6  (145 lóerő) Ghia - akkor már elektronikus vezérlésű - 4 sebességes automatával.

 

https://www.automobile-catalog.com/car/1989/59195/ford_scorpio_2_9i_ghia_automatic_cat.html#google_vignette

 

Az autópálya végével már a 3-as főúton küzdöttünk a teljesen heterogén kocsifolyammal, amikor előzés közben derült ki, hogy a szembejövő gyorsabb az előzőleg gondoltnál és 110-nél padlógázt adott a sofőr; a vezérlés negyedikből visszaváltott másodikba (én megbabonázva néztem a műszerfalat), a fordulatszám felugrott 5000-re, majd pillanatokkal később 5500-nál (120) már váltott is tovább harmadikba, előzés befejezve, váltás negyedikbe.

 

Ezt egy kézi váltóval nem csinálja meg ennyire szűk maradék fordulatszám tartományban még egy rutinos autós sem, maximum egy autóversenyző.

 

Az átlagautós jobb esetben visszarakja harmadikba, aztán ott tiporja kétségbeesetten, remélve, hogy befér...

 

Kettőbe nem fog visszaváltani; eleve több időt elvesztve ezáltal, az automatának ez meg nem tétel:

 

...egyszer kipróbáltam az 1.0 DCT-t, óra szerinti 70-re lelassulva - még éppen nem váltott vissza hatodikba - padlógázt adtam, s ha csak egy pillanatra is, de visszaváltott másodikba ;-), hogy utána villámgyorsan pakolásszon fel újra és újra 6000-en.

 

...talán ha egyszer valamelyikünk ki tudna próbálni egy olyan konfigurációt (motor/váltó) az új 2024-esből, amilyen volt az övé korábban, hogy észrevenni e valami különbséget már elsőre is.

 

 

 

 

 

 

Előzmény: kisfo (2135)