Csapásmérő papírsárkány Creative Commons License 2024.05.30 0 3 41825

Ennek az - akkor még elkerülő - útnak a szükségességét, már 1959-ben felismerték, holott akkor még nem kellett szavazatokért ígérgetni: itt voltak a szovjet szuronyok.

 

Akkor kicsit untatnám a plénumot: Ezerkilencszázhetvenháromra megszületett a városon átvágó 6-os út városi szakaszának a terve a Dunántúli Naplóban. Kétszer három forgalmi sáv, öt felüljáró a vasút felett (ekkor a Siklósi úti "egypúpú" épült), a keresztutcákban szintbeli kereszteződések nélkül 120km/h kiépítési sebességgel - egy szó szerinti városi sztrádát álmodtak a fővárosi tervezők. A lelkes cikk szerint a "XXI. század igényei szerint" épült volna. Végül valami hasonló épült meg, de több ütemben- és szerencsére csak kétszer két forgalmi sávon, szintbeli (rendőrlámpás) kereszteződésekkel. Aki figyelmes, az észreveheti, hogy a Megyeri térnél nyugati irányban a határőr laktanya keleti épületének az északi lakásait bontani kellett, a szemben álló panelházak garázsainak a többsége pedig idestova 45 éve elérhetetlenné vált a balkonok alá cipőkanállal kunkorodó forgalmas út miatt. Az el nem készült felüljárók egy része a pécsi közúti hálózatból hiányzik, ahogy az egykori József Attila úti kétsávos utcácskát szegélyező vadgesztenye fasor is. A mai hatos városi átkelési szakasza egy tájseb, egyszerűen kettévágja a várost, a hetvenes évek hibás városrendezési elveit tükrözi.

 

Ez a Pécsi-víz menti tehermentesítő (a város 1959-óta körbenőtte) nagyon hiányzik, de csak akkor működne, ha minden észak-dél irányú városi utat szintben, lehetőleg körforgalommal bekötnek. Így lehetővé válna a hatos út városi átkelési szakaszának a forgalmi szerepét átértékelni valóban a XXI. század környezettudatos városrendezési elvei szerint. Nincsen többé zöldhullám, a járművek hosszú zöldet a kanyarodó- és keresztező szakaszokon kapnak, így a helyi járatú buszok menetideje csökkenhetne, ki lehetne végre alakítani buszsávokat és "buszzsilipet" a kereszteződések előtt. A gyalogosoknak nem nyolc másodperc alatt kellene átfutniuk négy-hat sávon úgy, hogy a kanyarodó forgalom is ekkor kap zöldet (helyenként). Így a mai hatos út átkelési szakasza kisebb forgalommal és környezeti terheléssel funkcionálna tovább, talán egy-egy szakaszán még fasorokat is kaphatna a rákkeltő kipufogógázok helyett...

Előzmény: E N V I R O 500 (41823)