A piros-nempiros-átmegyek-nemmegyek témához egy gondolat:
A mozgási energia (tömeg x sebesség) fontos faktor lehet: a gyalogos mozgási energiája alacsony, a kerékpárosé közepes, a járműveké magas.
Minnél kisebb a tömeg, minnél kisebb a mozgási energia, annál gyorsabb reakció lehetséges.
Pl, egy kihalt úton, ahol közel, se távol senki, ott egy gyalogos simán átmegy a piroson minden kockázat nélkül, de egy autós nem. Miért? Mert nagyobb a mozgási energia, nehezebben tud reagálni (kevésbé gyors).
Épp ezért mennek át sokan a "naracssárgán", azt gondolják, hogy átérnek, de közben piros lesz és veszélyes lenne vészfékezni ebben a fázisban. A lámpa program meg nem olyan, hogy ahogy az egyik oldal piros, a kereszt irány rögtön zöld, hanem van egy kis tartalék idő.
Tehát, minél kisebb a mozgási energia - és főleg a tömeg - annál könnyebb manőverezni, és ez könnyebben szülhet olyan egyéni döntést, hogy valaki nem követi a szabályt.
(fontos, továbbra sem az a téma, hogy felül szabad-e bírálni a szabályt vagy nem, hanem az egyén szubjektív szabálykövetési hajlama és a fizika összefüggései)