Szerbusz!
Végre!
Életjel!
Nos. A NOHAB, az egy mozdony. Biztosan láttál már ilyen hosszú, henger alakú, piros mozdonyt, lefele félkörívben hajló, osztott vezetői ablakkal, alatta nagy fényszóróval, alul pedig kétoldalt két kisebbel. A MÁV egyébként M61esnek nevezte ezeket.A gyár kódja NSB Di3a-623.
Ha igazat hazudok, az első, a pályázaton szerepelt darab kettő GM, egyenkét 1435 kiloWattos motort kapott, a későbbiekben asziszem Caterpillar vagy szintén GM-EMD tizenhat hengeres 2460 kW, vagy 20hengeres 2860 kWattos (ezerke azért ne vegyél mérget.. :) ) erőforrás hajtotta ezeket a kétforgóvázas, mindegyikben három hajtott kerékpárú vonatokat. A hozzá tartozó meghajtást a General Motors gyártotta, hidraulikus erőátvitellel hajtották meg, meg is ijedt ettől a MÁV akkori vezetősége. Egyébként Jellemzője volt az igen kifinomult vonatfűtés.
A hatvanas évek közepétől már kis Hazánkban is futottak ezek a vidám pirosságok, állítólag valami oly módon, hogy a finnek rendeltek egy ilyent, de aztán lemondták. Aztán a norvégok szóltak, hogy kéne nekik. Erre keresztülhajtották fél Európán, és mi mindjárt rendeltünk belőle vagy huszat. Az elsők (talán) 63-ban, májusban talán értek ide, egyenként kétszáz-valahányezer dolcsiba kerültek.
Egyébként, majd utánanézek, van egy, a svéd vasutakkal foglalkozó honlap, ott láttam pár irgalmatlan jó képet ezekről. Egy pl. Trondheimben, a norvég vasutak egyik fontos városában ácsorog. Éppen kilátszik a hóból... :)