Nemo Creative Commons License 2024.03.28 0 3 238050

Kedves emberek!

 

Régen írtam ide, de időnként bejövök olvasgatni. Sajnos a témák huzamosabb követésére már nincs időm, mert fiacskáim a nyakamon lógnak, és ez így van jól.

 

Most azért szólalok meg, mert nem bírom magamban tartani lelkesedésemet egy nagy klasszikus művet digitalizálva, és kedvcsinálónak beillesztek belőle egy összefüggő részletet. Idővel a túrahonlapomom az egészet közzéteszem, ide egy értesítést küldve.

 

A könyv a XIX. század végének a maga korában sokat idézett klasszikusa, de azóta még az antikváriumi forgalomból is kikopott. Én az OSZK egyik aloldalán elérhető elektronikuskönyv-igénylő szolgáltatás segítségével szereztem be (https://www.oszk.hu/eod).

 

A KERÉKPÁROSSÁG KÉZIKÖNYVE

 

IRTA

CSÍKMADÉFALVI ISTVÁNFFI GYULA dr.

MAGYAR NEMZETI MÚZEUMI OSZTÁLYŐR,

TUD. EGYETEMI MAGÁNTANÁR,

A BUDAPESTI TURISTA KERÉKPÁROS EGYLET ELNÖKE,

A KOLOZSVÁRI KERÉKPÁROS EGYLET TISZTELETBELI ELNÖKE,

A LONDONBAN SZÉKELŐ CYCLIST'S TOURING CLUB KONZULJA.

 

BUDAPEST

1894.

 

Minden jogot fenntart

A SZERZŐ.

 

Nyomatott Kertész Józsefnél Budapest V, Mária Valéria-utcza 11.

 

----

 

TARTALOM:

I. Bevezetés. II. A kerékpár fejlődése s története. III. A gép választásról. IV. A tanulás. V. A gép részei, magossága, áttétele. VI. A hajtásról. VII. Az utazásról . VIII. A gép gondozása. IX. Javitások. X. Ruha. XI. Női kerékpározás. XII. Training. XIII. Egy kis terapeutika. XIV. Kerékpáros fotografia. XV. Kerékpáros testületek.

 

----

 

Részlet: 44-46. o.

 

"A pneumatikus abroncsok javitása kezdetben rendkívül nagy dolognak tetszik, valójában pedig semmi boszorkányság sincs benne. Foglaljuk össze pár pontban a szükséges tenni valókat, fogásokat.

 

1. A legelső dolog megtalálni a hibás helyet, az abroncsot tehát felbontjuk s levesszük a köpönyeget s a szabaddá vált légtömlőt megvizsgáljuk; mikor szeg, tövis stb. fúródik az abroncsba, a sebet könnyű kinyomozni, de finomabb, mondjuk mikroszkopikus sérülés esetén nem sokra megyünk a vizsgálódással. Ilyenkor lecsavarván a szelepet, a levegőtömlőt egy cseberbe vagy mosdótálba tesszük s óvatosan lassan levegőt szivattyúzunk bele. Különösen hangsúlyoznom kell, hogy óvatosan, mert egy szivattyúra való levegővel több -- mint ép a határa -- s felpukkan a tömlő. A sérülésen kiáramló levegő a vízben rögtön elárulja a hibás részt, most aztán a tömlőt jól leszáritjuk, az illető helyet benzinnel mosogatjuk.

 

2. Erre a magunkkal hozott vékony guttapercsa lemezből, lehet körülbelül 1/2 mm. vastag, kerek foltot vágunk, mely úgy 1 centiméterrel nagyobb a tömlő sérülésénél.

 

3. Benzinnel jól tisztára mossuk a foltot, meg a tömlő sebét is Ez igen lényeges pont, nagyon függ tőle a javitás sikere, gondos kerékpáros táskájából nem hiányzik a benzines üveg.

 

4. Bekenjük úgy a foltot, mint a sérült helyet a gummiragaszszal (para-gummi) s száradni hagyjuk, 2--4 percz múlva már megszikkadt a ragasz s akkor a foltot ráteszszük a sebre s jól rányomjuk, mig csak jól össze nem tapadt a két felület.

 

5. A javitás befejeztével visszaillesztjük a légtömlőt, ráadjuk a köpönyeget s mindjárt felfujtatjuk egészen.

 

Még egy pár megjegyzést ehhez az operációhoz. A mint elillant a levegő a tömlőből, (éles fütty jelzi ezt), nézzen utána a gondos kerékpáros s ha szeg, tövis stb. fúródott a tömlőbe rögtön jegyezze meg ezt a helyet irónnal, krétával stb. mielőtt még az idegen tárgyat kihúzná; mert később nagyon nehéz ráakadni a sérülésre. Megesik továbbá, hogy sokszor nem kapni elég nagy edényt a mibe a tömlőt elmerithetnők, ilyenkor kevés szappanhabot veszünk s ezt mázoljuk a tömlőre, a kiáramló levegő buborékot fuj s menten elárulja a sebet. Nem árt tekintettel az itt elmondottakra, -- egy kis szappanhabos szivacsot vinni a táskában, ezt legkönnyebben egy kis rizsporozó üvegben lehet tartani. A rizsporozó pacsmag helyébe kis szivacsot kötünk s az üvegcsét szappanhabbal megtöltjük.

 

Kerékpáros! a benzines üvegcsét, ha csak akkora is mint a kis ujjam, -- sohase hagyd el, benzin nélkül nincs gyógyulás -- a pneumatikus számára. A benzin eltávolitja a gummitömlőről a tisztátalanságot, s csak úgy tapad aztán rá a folt, ellenkező esetben mindig marad holmi parányi tisztátalanság alatta s a levegőnek ez is elég. A pneumatikus tömlő javitása ragasztó szerek hiányában, majdnem lehetetlennek látszik, de mégis ha a sérülés rendkívül kicsiny, még mindig van reménység. A sérült helyet késsel jól le kell vakarni s aztán egy kis darabka gummis papirt, legegyszerűbb esetben egy levélbélyeget ragasztunk rá. Ez is kitart egy jó darabig. A végleges javitásnál különben a kaucsuk folt felragasztásakor nem szabad még egy pár dologról megfeledkezni; hogy a folt jól fogjon, ne hagyjuk a ragasztó anyagot egészen megszáradni rajta, továbbá a foltot is meg a sérült helyet is jó lesz késsel vagy finom smirgel papírral megdörzsölni, s végezetül, ha már rávetettük a foltot a sebre, nem árt egy sima fadarabbal párszor ráütni, az ütés folytán jobban egybetapad a két felület, még célszerűbb megnyomtatni a foltot."