pancho Creative Commons License 2000.05.17 0 0 2250
többeknek:
A Légügyi Igazgatóság rövidítése LÜI (nem LI).

BRNAV:
A levélben emlegetett JAA-nak (Európai Légügyi Hatóság, Joint Aviation Administration vagy valami ilyesmi) tudtommal nem vagyunk tagjai, másrészt nem kötelező érvényű előírásokat készít, csak ajánlásokat (ellentétben amerikai nagy testvérével, az FAA-vel, ami Federation AA, Szövetségi LÜH), tehát ha ennek nem felel meg a gép, attól még repülhet (legalábbis amikor még a Malévnél dolgoztam, ez volt a helyzet).
A cikkben emlegetett Tóth J.A. nevű úriember nem egy kezdő vakegér, hanem több évtizedes tapasztalatú szakember (KLGS mérnök), ebből vagy 15 évet a LÜI-nél töltött. Mónus Ferenc a Malév főpilótája volt egy darabig (az összes Tupoljev típust repülte, meg IL-18-at meg Boeing-737-et), tehát ő se egy tehetségtelen kezdő.
Ha ez a BRNAV a Basic Radio Navigation System lenne, akkor (szerintem) az van a Tupoljeveken, legalábbis kontinentális repülésekhez, ez a VOR/DME-rendszer, interkontinentális repülésekre meg nem alkalmas a gép a hatótávolsága miatt. Emiatt a GPS (Global Positioning System, műholdas navigációs rendszer) se létfontosságú, mivel a kontinens meg a görög szigetvilág (esetleg az Észak-Afrikáig terjedő útvonalak) elég jól fel vannak szerelve földi rádiónavigációs cuccokkal, régebben, mikor csak Tupoljevekkel (vagy még korábban IL-18-asokkal) repülte ezeket az utakat a Malév, balesetmentesen. (Ami balesete volt, az nem ezen műszerek miatt volt, de 1974 óta semmi, ha az LCI lelövését (1975, Libanon) meg az LCF prágai kemény leszállását (1985) nem számoljuk).
Mellesleg, mivel a Collins mellett a Bendix/King a világ másik legnagyobb közforgalmi repülőgépes rádiónavigációs berendezéseket gyártó cége (az Allied Signal csoport tagja), kifejezném a kétségeimet, hogy a termékük nem felel meg az előírásoknak.
(Mellesleg itt az idézett angol előírás az a. pont kivételével kétfős személyzetről beszél, a Tu-154M háromfős személyzettel repül.)
Ha viszont a BRNAV valamiféle számítógépes rádiónavigációs rendszer - bocs, nem volt időm utánanézni az előírásoknak neten, dolgozni is kell, de ha adsz hozzá linket, bizisten megnézem -, hát az bizony a Boeing-737-200-asokban _sincs_, csak -300-astól felfelé, és akkor számos repülőgépet (nem csak szovjet gyártmányokat) ki kéne vonni a forgalomból, tehát elképzelhető, hogy ez az előírás csak új, vagy egy adott dátum után gyártott gépekre vonatkozik.

Szerintem is a tipikus magyar „dögöljön meg a szomszéd tehene is” jellegű irigykedésről van szó.