> Farkasfalka módjára támadnak ezek a villanyhajtású műanyag hajók
Ezt még az 1870-es években találták ki a franciák (ún. "Jeune Ecole" haditengerészeti elmélet), hogy kisméretű, erősen felfegyverzett torpedó ladikok sokaságával kell megtámadni a nagy hajókat. Kínjukban találták ki, mert nem volt a brit és porosz-német iparhoz mérhető nagyhajó gyártó kapacitásuk. Pár évvel később a japánok is átvették, de mikor 1895-ben meglátták, hogy mekkorák a kínaiak által vásárolt Krupp kazamata-páncélosok, inkább ők is áttértek a britektől beszerzett nagy hajókra és Csuzimánál már főleg azokon harcoltak.
A 2.vh-ban az olaszoknak és a japánoknak voltak robbanóanyaggal megtöltött "banzáj" motorcsónakjaik (az olasz kivitelnek katapultálható volt az ülése, a japánnak nem...) Sikert nem ért el velük egyik sem. Torpedó-lovasokkal, kamikaze mini-tengónak átalakított "kaiten" torpedókkal kissé több sikert értek el, de a háborút közismerten elvesztették.
A csekély hatótáv mellett alapvető probléma, hogy nyugodt beltengereken el lehet ladikozni, de pl. az észak-atlanti térségben, a déli félteke magasabb szélességein és a korántsem csendes Csendes-óceánon egyszerűen elégtelen a tengerállóságuk a kicsi hajótesteknek, elsüllyed vagy szétrázódik. Oda méretes, masszív hajók kellenek. Ez amúgy mesterségesen is előidézhető: Szomália környéki kalóz-ellenes műveletben az amcsi rombolók (politikai tűzparancs tiltás miatt) kínjukban azt találták ki, hogy padlógázzal félkörben elhúznak a gyorscsónak előtt, ami 3 méteres hullámverést kelt (9000 tonnás test!), elázik tőle az egész ladik, gyújtás zárlat miatt leállnak a motorjai és evezhetnek haza a szandokánok...
- Ezen az Ave Caesar Kunyikovon amúgy miért nem volt végig torpedóvédő háló? I.vh-s fotókon látni, hogy a nagyobb hajók lassú menetben mindig kirakott hálóval haladtak, gyors menetben pedig felhúzták az acélhálót tartó gerendákat ferdén a hajó oldalára.
- Nem kellett volna torpedórombolóval, korvettel és lehetőleg ezekből egynél többel kísérni, oltalmazni ezt a nagy batárt? Ha tök egyedül vagy, lehetsz te Yamato-osztályú szupercsatahajóból átbarkácsolt rephordozó, akkor is el fognak süllyeszteni...
- Azt, hogy elektromos meghajtású eszközzel valamit meg lehet közelíteni észrevétlenül, kétlem, mivel a váltakozó áram mágneses teret kelt, az meg rádióhullámot. Me-109 rádiókészüléke 10km távolból is vette a P-51 Mustang-ok 12,7mm-es géppuskáinak elektromos elsütőszerkezetéből eredő interferenciát, nem szándékolt "ős RWR"-ként működve.
Vietnamban az amcsi CAS repülőkön volt gyújtógyertya szikraközt érzékelő műszer, hogy a dzsungel lombkoronája ellenére megtalálják a vietkong teherautókat. Annyi probléma volt vele, hogy a Ho-Shi-Min ösvényen főleg kétlábú és kétkerekű teherszállítók közlekedtek, azokban meg nincs gyújtás...
Cseh "Tamara" rendszer a NATO vadászgépek rádió-navigációjából, sőt fly-by-wire kormányrendszeréből elszivárgó minimális elektromágneses sugárzást is észlelni tudta. (Persze ha valakinek a nagy szovjet mikro-elektronikája nem fér ki a gyárkapun, akkor nehéz felszerelni még hajóra is...)
- Szerintem egyszerűen a magyaroknak Mohács kell, az oroszoknak meg Csuzima, azért történnek ezek a furcsa dolgok? Ugyanezzel és ugyanennyi hardverrel egy kevésbé vodkás nép már Ciprusról meg Varsóból seprűzné ki a NATO-t, atom nélkül is, atommal meg pláne!