Pathmaster Creative Commons License 2024.01.27 0 0 2417

János 10,10: A tolvaj csak azért jön, hogy lopjon, öljön és pusztítson; de én azért jöttem, hogy legyen életük, bőséges életük.

 
A tolvaj nyereségvágyból okoz működési zavarokat (disfunkciókat) az áldozata lelkében, de Jézus azért jött, hogy a lelki életet helyreállítsa. Továbbá az is belátható, hogy disfunkcióktól mentes élet a bőséges élet.

 
Az 1Mózes 1,26-27 versekből tudható, hogy az Úristen a saját akaratának szabadságához hasonlóan az ember akaratát is szabadnak teremtette. Ezt támasztja alá az is, amikor a 1Mózes 2,16 versben az Úristen azt tanácsolja az embernek, hogy ne egyen a jó és rossz tudás fájáról, ami arra utal, hogy az ember szabadon dönthetett arról, hogy megtartja-e az Úristen tanácsát.

 
Salamon templomának a szerkezetéből tudható, hogy az ember szelleme teszi az akaratát szabaddá (függetlenné a körülményektől, tapasztalatoktól, ösztönöktől, érdekektől). Akkor jó az ember szelleme, ha nem okoz disfunkciókat.

 
Az ember alapvető ösztöneit (önfenntartási ösztön, fajfenntartási ösztön) nem változtatja meg az akarat szabadsága. Vannak olyan élethelyzetek, amelyben egyrészt választani kell a két alapvető ösztön késztetései között, másrészt nemcsak a saját gének továbbadásával, hanem például az árvák felnevelésével is eleget lehet tenni a fajfenntartási ösztön késztetéseinek. Mindebből levezethető, hogy vannak olyan élethelyzetek, amelyben választani kell a saját érdekek, és az össztársadalmi érdekek között; és amikor az ilyen élethelyzetben valaki az össztársadalmi érdeket a saját érdekei elé helyezi, akkor ezzel áldozatot hoz. Az össztársadalmi érdek magasabb szintű értéknek is tekinthető; és belátható, hogy minden áldozathozatal valamilyen magasabb szintű értékre irányul. Az egészségesen gondolkodó ember kerüli a "majdcsak jó lesz valamire" irányuló áldozatot.

Előzmény: Pathmaster (2389)