Magyar NaBA Creative Commons License 2024.01.16 -1 4 5305

Nyilvános Szeged mjv. településszerkezeti terveinek módosítási terve.
Akit érdekel, az töltse, mentse, mert nem marad fenn sokáig!


https://www.szegedvaros.hu/szesztervanyag

 

A városrendezési természetű tervanyagban jónéhány szöveges és rajzos munkarész foglalkozik az új híd környezetének vasúti fejlesztésével. Akinek nincs kedve egy hetvenvalahány megás pdf-ben turkálni, annak itt az összefoglaló.

Figyelem, ezek TERVEZETEK! (Állapot 2023 szeptember)

 

140-es vasútvonal:

  • Szeged állomás északi (jelenlegi) kihúzóvágányai a Kőlyukon túl megszűnnek, nagyjából a fogadócsarnok kijáratának vonalában ütközőbakban elvégződnek. Pótlásukra új kihúzóvágány létesül harmadik vágányként Szeged-Rendezőig.
  • Az állomásépülettől távolabb lévő vágányok (kábé. 4-6 vg helyén) átmenő vágányok. Ezek a mostani resti vonalától egy ívben felkanyarodnak a hídra. Az állomási peronokról a mostani ipartelepre is le lehet jutni. Az állomás alatt gyalogos aluljáró húzódik, amelyről a Szent Ferenc utca és a mostani ipartelep is megközelíthető. (Az ipartelep és Szeged-Tisza helyén új, városrész épül iskolákkal, irodákkal, buszpályaudvarral.)

 

121-es vasútvonal:

  • A 121-es vonal egyvágányú vasúti hídon át Szeged Nagyállomásra fut be. A vonalat Nagyállomástól a hídig lábakra állítják, ettől a helyi politikusok siratókórusát kiváltó "elvágó hatás" mérséklését remélik. (A Nagykörút nevű autópálya elvágó hatása szerencsére évtizedek óta nem téma.) A szegedi hídfőből egy rámpán a makói villamos vágányai ereszkednek le, amelyek végül a Kőlyukon keresztül érik el az 1-1 villamos vonalát.

 

  • Újszeged (régi) állomás jelenlegi formájában конец фильма. Teljes felszámolás következik, a helyszín az átalakítás után legfeljebb a földrajzi koordináták alapján lesz felismerhető. A helyszínen leginkább zöldfelület lesz majd.
  • Újszeged (Új) vasútállomás. Kétvágányos vasútállomás a régi helyszíntől 850 méternyire a Szőregi út mentén, körülbelül a Diófa utca vonalában. Az állomás két vágánya között SK+55 szigetperon, hossza a leírás szerint 100m, a térképen lemérve inkább 130-150m. A peron az állomás töltése alatt húzódó aluljáróból közelíthető meg, amely összeköti a töltés két oldalát és csökkenti az elvágó hatást. Fontos, hogy a beépítési terv szerint az állomás jelenleg zöldmezős déli oldalán lakótelep lakópark épül, tehát némi utasfeljövetel várható. Némi zavart érzek itt az erőben, mert a dokumentum ezt az állomást többször is Makó felőli nagyvasúti végállomásként említi. Nem tudom, hogy ezek valami tévedésből bennmaradt szövegek, vagy tényleg le akarják szállítani a város szélén vonatról az embereket, de ha utóbbi, akkor b.6ják a szép új hídjukat, meg az egész állomást is.

 

  • Új egyvágányos távlati vasúti megállóhely a vasúti híd déli oldalán a mostani Hatházak buszmegálló környezetében. (Nevezzük mondjuk Hatházak megállónak.) Itt a nagyvasúti járatok nem állnának meg, a tervezet a makói TT fejlesztésével indokolja a megállást. Fontos, hogy a beépítési tervben itt már nem a jelenlegi szociális bérlakások szerepelnek, hanem városközponti jellegű beépítés üzletközpontokkal, emeletes lakóházakkal és 22-51 méter magasságú irodaépületekkel, tehát egyfajta vidéki Nádorkert lenne ez. (A peron durván a 4582 és 4583 között húzódna a pálya északi oldalán.)