Magyar NaBA Creative Commons License 2024.01.12 0 3 4681

Jelenleg ők le vannak kötve az egyiptomi kocsikkal.

Ráadásul nincs olyan járműterv, amit legyárthatnának. A Stadler motorvonatai elsősorban nagy forgalmú elővárosi részekre valók, nekünk pedig kisebb és közepes méretű regionális motorvonatokra lenne szükségünk a kieső csörgős és bzmotos vonalak pótlására.

 

A sokak által rühellt IC+ fejlesztés egyik mellékcsapása (csépkei "szpinoffja") egy mellékvonali, részben alacsonypadlós motorkocsi volt. Az IC+ tervei és a kocsi gyártásához szükséges berendezések A MÁV Start Zrt-től a szolnoki járműjavítóval együtt a MÁV Vagonhoz kerültek. A MÁV Vagon többségi tulajdonrészét 2023 nyarán odaadták a Dunakeszi Járműjavítót is birtokló Magyar Vagon Zrt-nek. A Magyar Vagon Zrt. a tulajdonoson (Hernádi Zsolt) keresztül a MOL-hoz kapcsolódik, így elméletileg a politikai hátszele és a biztos anyagi háttere is megvan. (Ráadásul a nyári hírek szerint annyira megvan az anyagi háttere, hogy a spanyol TALGO 40%-ának megszerzései is szóba jött. Ezzel Európa vasúti járműgyártásának egy jelentős szereplője jönne létre.)

 

Elméletileg tehát ha a magyar multinak szánt vasúti járműgyártó nekidurálná magát, akkor gyárthatna járművet akár néhány éven belül, ha arra politikai akarat lenne.

A magyar politika azonban ezt láthatóan nem akarja, mert abban reménykedik, hogy a személyszállítási közszolgáltatások kötelező pályáztatásának meghirdetésekor majd olyan külhoni szereplők bukkannak fel, akik levedlett, de hazai terepen még elmenő ex-német és francia járművek birtokában olcsó ajánlatot tesznek majd egy-egy vidéki vonal üzemeltetésére, így a közkiadások rovatából ez a tétel kihúzható lesz. Persze ez csak spekuláció.

 

De spekulálhatok arra is, hogy mit akar a politika és mit akar a politikaközeli multi. Lehet olyan forgatókönyv is, hogy könnyebben juthat közszolgáltatási szerződéshez az a szolgáltató, aki a kedvezményezett járműgyártó által előállított mellékvonali járművekkel szándékozik szolgáltatni. Lehet olyan forgatókönyv is, hogy kezdőlépésként az állami vasúti szolgáltatóval rendeltetik meg a mellékvonali járműveket. (Aztán majd átjátsszák azokat egy másik üzemeltetőnek. A tulaj bármit megtehet, lásd MÁV Vagon Zrt.)

Előzmény: MCA-001 (4675)