laca5 Creative Commons License 2024.01.04 0 0 217736

Sziasztok!

Fiat Multipla jTD110 2001. Bosch alkatrészek. Hosszú évek óta a családban van, a lányaim használják mostanában. Múltkor panaszkodtak, nehezen indul, biztos a hideg miatt, gondolják. Meghallgattam, rettenetesen sokáig teker az indító, de aztán röffen és megy. Pár perc állás után ismét nehezen indul melegen is, de leállítás után azonnal pl jól indul. Kisértetiesen hasonlít arra, amikor a régi TD mechanikus adagolóval fallsot szívott a gázolajszűrőnél.

Azt figyeltem meg, hogy ha gyújtást adok akkor "kortyog" a kisnyomású kör, tehát levegős, leürült. 

A gázolajszűrő vízleeresztőjét megnyitva sem nagyon jön semmi. 

Nagyon úgy látszik hogy valamiért leürülhet a kisnyomású kör a nagynyomású rendben van. Kibontottam a tank tetejét és a nyomó ágra ráhúztam egy tömlőt, amit megfújtam, de nem enged látszólag vagy nem nagyon. (ezt azért, mert a leírások szerint a kisnyomású "AC" pumpa tartalmaz egy visszacsapó szelepet a leürülés megelőzésre)

Ezen a ponton visszacsatlakoztattam (semmi mást nem csináltam) és AC be, kortyog kicsit, még 1x már nem annyira, utána elhallgat. Másnap akksi feltöltés után gyújtás, teljes kuss a csövekben, indítottam és határozottan jobban indult. Nem kortyogott se gyújtásra sem amikor leállítottam a motort. Este tettem még egy próbát ezen felbátorodva de akkor már ismét kortyogott gyújtásra is és a motor leállítása után is. Azaz hallható volt amikor feltölti a kisnyomású kört és a dízel leállítása után bugyog vissza a tankba minden :-( 

 

Azt gondolnám, hogy az aktívan nyomó AC megoldás talán nem érzékeny annyira az esetleges tömítetlenségre mondjuk a szűrőcsatlakozásoknál vagy a gumicsöveknél mint a régi adagolós TD-k. Amúgy van egy db gumicső ami kicsit gázolajosnak tűnik, bár törést nem látok rajta, a szűrőből a fel nem használt gázolajat vezeti vissza a tank felé, piros nyil:  

 

 Ezen kívül más szemmel látható dolog nincs. Ha a fenti cső lenne lyukas és az okozná a problémát akkor ugyanílyen tüneteket okozna bármelyik résolajcső tömítetlensége is és azt nehezen hiszem el. Gondolkodom rajta hogy talán maga az AC pumpa a ludas mert pl a visszaáramlást gátló "lábszelep" nem zár el de akkor az meg mitől javult meg egy rövid időre és egyáltalán, hogy romolhat el? Pedig úgy néz ki, ez lehet. Talán. És akkor ha megfújom a nyomó oldalt miért nem enged át? Másrészről, mi az ördög lehetne más, hiszen egy magasan levő szűrőből csak úgy tud visszafolyni a gázolaj ha a pumpa visszaengedi. Talán a szivattyú pozíciójától, állásától függ hogy visszaenged vagy nem. Gondoltam már rá, hogy vakon veszek egy szivattyút, lehet kapni. De annak a cseréje nem kis melő, tankból kiemelni a komplett motoros-szintjelzős egységet és átbuherálni a szivattyút. Mielőtt ehhez hozáfognék, megkérdezem a véleményeteket. Köszönöm, ha van valakinek valami meglátása.