trizs77 Creative Commons License 2023.12.10 0 4 187376

Nem a tűzéreknek vittük.

Volt a tűzéreknél is pár M-Törzs alakulat is.

 

Civileknek = Az M-törzs alakulatok (legtöbbször zászlóaljak/osztályok, ritkábban ezredek) általában 3 főből álltak.

 - Volt egy fixen őrnagyi beosztású/rendfokozatú "M" törzsparancsnokuk.

 - volt egy főtörzsörmester rendfokozatú raktárosuk,

 - volt egy tizedes rendfokozatú mindenesük.

Slussz.

 

Ők hárman voltak a béke létszám.

Az alakulatnak önálló MN száma volt, és igen ritkán vagy talán sohasem olyan fegyvernemű volt mint a befogadó laktanya.

 

Ők állították volna fel, ha megfújják a harci sípot az egységet, úgy hogy hozzájuk hármukhoz bevonul a másik - addig otthon lévő - kb. 600 fő tartalékos.

 

Nos a pécsi tűzéreknél is volt ilyen M-Törsz vagy ha nem is ott volt, ott kellett neki átadni hetente a küldeményt.

Sokszor a befogadó alakulat csak egy raktárt biztosított saját területén belül az idegen M törzsnek.

 

-------------------------------------------

 

Amit szállítottunk az érzékeny híradó dolog volt

Ennek  szállítására voltak szabályok.

 

1. nap. = Az előállító cég kiviszi a faládát , kb. 200x120x120 cm Budaörs vasútállomásra.

Ott átadja a szállítmány kísérő zászlóalj őrségének.

Berakják egy vasúti vagonba.

 

2.nap =  Megérkezik a ZTZ kocsi, azaz egy tolató mozdony kitol Budaörsre a Nyugati pu rendezőből egy katonai szállítmány kísérő vagont. Ez kb. 12-18 órát vesz igénybe.

 

3.nap = A vagont + a ZTZ kocsit egy másik tolató mozdony beviszi Kelenföldre.

Onnan egy harmadik tolató mozdony (ha szerencséjük van még aznap) átviszi Ferencvárosba.

 

4.nap = Ferencvárosból minden nap 01.00-kor indult Pécsre egy tehervonat.

Vagy bele tudták még az nap sorozni ezt a két vagont, vagy csak egy nappal később.

 

5.nap= Ferencvárosból egy éjszaka alatt leért a tehervonat Pécsre.

Ott értesítették a laktanyát.

Ha felkészültek még aznap kiment a laktanyából egy teherautó a Pécsi teherpályaudvarra, feltéve ha volt valahonnan targonca is ?

Ha nem volt épp ott leemelő targonca - volt ilyen többször - akkor vártak még egy napot.

 

6.nap = Ennyi idő alatt általában leért a faláda Pécsre be a laktanyába és átadták a címzett alakulatnak.

Még a  6. vagy a 7. napon napon a katonai ZTZ vasúti kocsit (a benne lévő 2-3 szállítmány kísérő katonával) egy másik tehervonatba sorozták és visszahozták Budapestre.

Azt a vagont amiben a láda utazott ott hagyták Pécsen.

 

Ez volt a szabály szerű eljárás.

 

-------------------------------------------------------------------------------------------

 

Ezt borítottuk fel az ötletünkkel.

Hagyjuk az egész hetes hercehurcát a fenébe.

Tegyük fel egy teherautóra.

A teherautó induljon el a laktanyánkból kb. reggel 7-kor.

Legkésőbb 11 vagy 12 órára leér Pécsre.

Adják át a ládát.

Forduljanak vissza és délután kb. 17.00-kor már megint itthon lesznek.

 

Teljesen kiakadtak az ötletünkön.

Leginkább az elhárítók, rajtuk kívül pedig a katonai közlekedési szolgálat.

Közúton vinni mikor van vasúti szállítási lehetőség is ?

 

Az elhárítók azon izgultak, hogy ha teherautó platón visszük a ládát ki fogja őrizni ?

Egyetlen katonai cég örült az ötletünknek az Önálló katonai Szállítmány kísérő Zászlóalj. (MN 2389)

Nekik akkoriban annyi munkájuk volt, hogy nem győzték katonával.

Például akkor futott nagyban a Kom-Bóly projekt amin egyszerre 3-4 őrs is dolgozott.

 

Végre engedélyezték.

De csak próba képen.

Először még a teherautó fülkében ült a gépkocsivezető kiskatona, a kocsiparancsnok tiszthelyettes, a platón a láda mellett meg didergett 2 fő szállítmány kísérő kiskatona töltött fegyverrel.

 

így ment vagy két hónapig.

Végül elengedték a két őrt.

Már nem kellett.

 

S onnantól kezdve inkább kéthetente, de sűrűn hetente is vagy az egy dízel ZIL-130 vagy AVIA elvitte a ládát Pécsre és még aznap vissza is ért.

 

 

 

 

 

 

 

 

Előzmény: KLMNO (187373)