Abymot Creative Commons License 2023.12.07 -2 4 35

Utánakerestem (nem emlékeztem már pontosan): Mosóczi 2018-2022-ig volt államtitkár.

 

2019. decemberében került sor a nevéről elhíresült szegedi non-stop IC-s (fiaskóba torkolló) kísérletre, arról állítólag azt mondta (beismerve egyben önállótlanságát is), hogy egy fontos személy kérésére történt, akinek nem mondhatott nemet.

 

Ezután, 2020. szeptemberében került bevezetésre a Balaton déli partján az órás ütemű távolsági közlekedés, felváltva nagykanizsai és keszthelyi végállomással.

2020. decemberében történt a Helikon IR-ek, majd 2021. áprilisától a Gemenc IR-ek bevezetése kétórás ütemben, köztük az addig napi 2 pár vonatos 45-ös vonalon.

Szintén 2020. decemberétől indultak az óránkénti Agria IR-ek, valamint a fővárost és a Hegyközt közelebb hozó Zemplén IC-k (bár másrészről ez a 80-as vonali sebesvonatok megszűnésével is együtt járt, amit a miskolciak viszont fájlalnak).

 

Ezeket a fejlesztéseket aligha a KTI favorizálta, inkább a Homolya-vezette MÁV (és a Kerékgyártó által igazgatott MÁV-Start) lehetett ezeknek a bővítéseknek a kitalálója és ezek a vezetők vitték keresztül a döntéshozatalon (talán mondható, hogy Mosóczi önállótlanságát a javukra fordítva ekkor ők "diktálták" a változásokat). Ebből nekem nem úgy tűnik, mintha a MÁV leépítési (vagy éppen  vonalbezárási) terveket szövögetett volna.

 

A járványügy és az arra való álszent hivatkozással bevezetett mellékvonali járatritkítás inkább a KTI-re emlékezetet, akik (illetve jogelődei) bábáskodtak a 2007-2009-es mellékvonali bezárások /forgalomszüneteltetések, és a 2012-es nagy mellékvonali optimalizáló (értsd: járatcsökkentő) intézkedések körül. (Ekkor úgy látszik, ők tudták az államtitkár gyengeségét és elképzelés nélküliségét kihasználni).

 

Igaz - és ezt nem tudom egyértelműen elhelyezni a fenti erőtérben - hogy a Homolya által nem sokkal később leváltott Csépke MÁV-Start vezérigazgató viszont maga kezdett mesterkedni egyes mellékvonalak buszos kiváltásán, ami véletlenül derült ki a buszos szolgáltatásra kiírt pályázati felhívás közzététele következtében.

 

Összességében mégis a mellékvonali szolgáltatások megnyirbálása/leállítása mögött szerintem sokkal többször volt felismerhető a KTI (és jogelődei), mint maga a MÁV. 

 

De lehet, hogy a mostani módváltásban tényleg egymásra talált a KTI és az ex-volános, most MÁV-vezér Pfafféri, mindenesetre a 2007-es idéző szóhasználat és a kommunikáció az előbbiek közreműködésére utal (hogy úgy mondjam: kilóg a közszolgáltatás-/közlekedésszervezői lóláb).

Előzmény: Fizolti (33)