Racilaci Creative Commons License 2023.12.01 0 1 1009

Üzletileg az egész így néz ki:

 

1. sosem cáfolt sajtóhírek szerint kb. 4,5 milliárd forintért szerezték meg három évre az A jogot (első választás lineárisan vagy digitálisan minden játéknapon + elődöntők, döntő) + B jog digitálisan. Ez évi 1,5 milliárd forintos bevételi kényszert jelent, ha ki akarják hozni nullszaldósra. Erre van évente 33 estéjük. 

 

Ezt sima lineáris közvetítéssel sem feltétlenül lehetetlen elérni: kérdés, hogy esténként 50 millió Ft-ot be tudnak-e szedni a hirdetőktől (szerintem igen).

 

Viszont:

- vagy megnyerik a nézettségi versenyt, vagy nem (általában nem)

- nem fejlődtek semmit, csak leközvetítették a BL-t (kimondott céljuk a streaming platform üzleti erősítése)

- mindenképpen buknak pénzt, hiszen ha a BL-közvetítések nagy része kisebb nézettséget hoz, mint a valami más, akkor heti két este szétbarmolják az esti műsorrendjüket (ami lecsökkenti a tőlük elpártoló nézők miatt a csütörtöki, hétfői nézettségüket is), plusz eleve kevesebb bevételük lesz, mintha a nézettebb műsoruk után adnák el a reklámidőt.

 

 

2. csak a főcsatornán lehet olyan reklámperc-díjakat kialakítani, amiért megérné nem streamben gondolkodni. De mivel a BL nem hoz akkora nézettséget, mintha Józsi lefikázza a háta mögött Terit típusú "reality show", tehát lábon nem fogja lőni magát azzal, hogy rendszeresen bevállalja a kedd-szerda este focira való lefoglalását, mert nem éri meg.

 

3. a második-harmadik csatornára szintén nem éri meg fixen kipakolni a BL-t, mert ott a nézettség bár lehet, hogy magasabb, mint alapból, de egyfelől nem biztos, másfelől alacsonyak a reklámdíjak, ergo ugyanazért a bevételért az alacsonyabb reklámdíjhoz még magasabb nézettséget kellene produkálni, mint a főcsatornán.

 

És mivel a főcsatornán is gond a nézettség, ez még inkább gond lenne a kis csatornán. Esténkit 300-400 ezres körüli nézettségkényszerről ebben az esetben.

 

4. Sportcsatornát biztosan nem fognak indítani, mert:

- a fenti nézettségi problémát nem oldják meg

- ellenben igen nagy kiadásokat generálna nekik, ha újabb és újabb jogokat kellene megvenni, hogy telepakolják a csatornát legalább esténkéntre.

 

5. ugyanezen okokból tematikus "férficsatorna" kialakítása sem valószínű, mivel bár a töltelékműsorok nem drágák, de azért mégis csak pénzbe kerülnek (ahogyan a kábelszolgáltatókhoz való bekerülés is), nézettséget pedig nem lehet vele generálni.

 

 

6. ezzel szemben ott a streaming. Ott évi 1,5 mrd Ft bevételt elő lehet állítani azzal, ha évente 30.000 ember előfizet 10 x 5 ezer Ft-tal. 30.000 előfizető egészen semmi már ezen a piacon, a Netflix 2022-es 40.000 plusz előfizetőjét jelentéktelen bővülésnek írják a sajtóban. Egyszerűen más nagyságrendben fizetnek elő az emberek, sokkal többen hajlandóak erre áldozni.

 

7. ráadásul a digitális B-csomag miatt eleve fejleszteni kell a streaming platformot, mert ha már megvették az összes meccs digitális jogát, akkor azt valahová jó minőségben fel kell pakolniuk.

 

8. eleve ez is a céljuk: az RTL+ felfuttatása.

 

 

 

Összefoglalva: 

- ha ragaszkodnának a kábeles közvetítéshez, akkor mindenképpen és sokszorosan vesztes nézettségi versenybe hajszolnák bele magukat

- online pedig elengedhetik a nézettségi versenyt, s elkezdhetnek pénzt keresni.

 

 

 

Ti teljesen abba a gondolatba vagytok belegyógyulva, hogy "nektek nem éri meg az első meccs, amikor a többi úgyis látható a Sport TV-n", vagy "az embereknek erre nincs pénze"; miközben:

 

- emberek milliói költenek Netflixre, HBO Maxra, Apple TV-re

- 30 ezren akkor is előfizetnének az első meccses BL-re, ha az RTL csupán annyit kommunikálna, hogy az összes Barca-meccset lefoglalja magának (hülye lenne ilyet csinálni, ugyanúgy el fogja érni a Barca-rajongókat, ha csak minden harmadik-negyedik alkalommal választja ki a Barcát).

 

Előzmény: BASEBALL_FAN (1008)