"Nemzeti" "fehér" marketing
AKKOR...:
A Weiss Manfréd-féle kerékpár a támadások pergőtüzében (1929)
Mi az igazság a csepeli gyárnak állítólag adott nagy kedvezések dolgában? Üdvös-e Magyarországon kerékpárokat gyártani, vagy sem? Ez nem lehet kérdés arra nézve, aki beletekint külkereskedelmi statisztikánkba és számba veszi, hogy 50— 60.000 darab kerékpár fogyasztásánál mennyi magyar pengő gurul ki a külföldre. Ennek ellenére azt kell látnunk, hogy széles körökben valóságos animozitással fogadják a Weisz Manfréd gyár lépését a kerékpáripar nagyipari előállításának meghonosítását illetőleg. Itt közöljük a vádakat, az ezeket megerőtlenítő felvilágosításainkkal együtt. Az első vád, hogy a Weiss-féle kerékpár kb. 30%-kal lesz drágább a külföldről behozott hasonló kerékpároknál. A valóság az, hogy az elsőrendű külföldi kerékpárok Magyarországon 200—250 pengőjével kerülnek forgalomba és a csepeli gyár által előállított kerékpárok ezt az eladási árat semmivel sem lépik túl. Aki meggondolja, hogy az ilyen gyártás meghonosítása szabadalmak, gyártási eljárások stb. megszerzése, gépberendezés stb. címén mennyi költséget okoz, be fogja látni, hogy a megindulás első idején az elsőrendű magyar kerékpár nem lehet olcsóbb az elsőrendű külföldinél. A második vád, hogy a gyár érdekéből a kerékpár vámját a tízszeresére fogják növelni. A valóság ezzel szemben, hogy a kerékpár autonóm vámtétele 100 kgonkint 140 aranykorona, a jelenleg érvényes vámtétel pedig 70 aranykorona és így legfeljebb arról lehet szó, hogy a kerékpár vámját 100 aranykoronára emeljék. Ha meggondoljuk, hogy Németország a maga kerékpáriparát 100 kgkint 300 márkával, az osztrák ipar pedig q-ként 480 aranykorona vámmal védi, el kell ismernünk, hogy a 100 kg-onkinti 100 aranykorona túlzott vámnak egyáltalában nem nevezhető. A harmadik vád, hogy a gyár monopolisztikus helyzetet élvez. Erről szó sincsen. Mi nem dolgozunk behozatali tilalmakkal és a német, osztrák, francia és cseh kerékpárok ezentúl is szabadon jöhetnek az országba, nem is beszélve arról, hogy a jövőben magában az országban bárki berendezkedhetik kerékpárok készítésére, így a kerékpárok egységárait a jövőben is a szabad verseny fogja megszabni. A negyedik vád, hogy a gyár külföldről behozott alkatrészekből állítja elő új gyártmányát. Talán mondanunk sem kell, hogy nem így van, mert a kerékpár minden alkatrésze itt készül. Az ötödik vád, a Weiss Manfréd cégnek a kereskedőkkel szemben folytatott üzleti politikáját kifogásolja. Az igazság az, hogy a cég mindenekelőtt a speciális kerékpár-eladó szervezeteket akarta megnyerni az új magyar gyártmánynak. Ez azonban nem sikerült, minthogy a kerékpár-nagykereskedők külföldi kerékpárok eladásával foglalkoznak és ezirányban már le vannak kötve, így azután a gyár a saját eladási szervezetével közvetlenül fordul a vevőhöz, az eladási körzetek megszervezésénél a vidéki vaskereskedőket igyekszik a maga érdekkörébe vonni. De semmiképpen nem fair eszközökkel, úgy, hogy azoktól a vaskereskedőktől, akik nem hajlandók a kerékpár-üzletbe bekapcsolódni, megvonná egyéb gyártmányait. Ha ezt a gyár megtenné, nemcsak a kereskedőket találná magával szemben, hanem mindazokat a köröket, amelyek a magyar ipar megkedveltetéséért dolgoznak, így festenek a magyar kerékpár elleni vádak az igazság világánál. Mi sajnáljuk, hogy az új gyártmányt nem ujjongással, hanem macskazenével fogadják. És e tekintetben meg kell mondanunk, hogy magát a gyárat sem menthetjük fel minden felelősség alól. Úgy látszik, itt is az a hiba bosszulja meg magát, hogy gépiparunknak ez a mammutvállalata csak arra ügyel, hogy iparfejlesztési téren mennél imponálóbb eredményeket érjen el, de egyáltalában nem törődik ezeknek az általa elért eredményeknek népszerűsítésével, ami nemcsak neki, hanem az egész magyar iparnak válik kárára. De erről más alkalommal.
*****
"A Csepel gyártmányú kerékpárok mintaképéül a modernizált Puch-modellek szolgáltak. Az új típus a német Triumph-váz lesz, annak tökéletesített mása." - 1930
[megj.: eddigre a Puch és Triumph (még jópár külföldi) márkák kerékpárgyártás és fejlesztés terén több mint 30 éves múltra tekintenek vissza]
"S ebben az időben indította meg akcióját a Nemzeti Sport, melynek az volt a célja, hogy a magyar kerékpáripar védelmében a kormány védővámokkal tartsa távol az idegen gyárak túlzott étvágyát. — S az akció eredménye? — A közel jövőben minden külföldről behozott kerékpár után 35 pengő vám jár az eddigi 14—16 pengős vámmal szemben. S a további eredmény: a Weisz Manfréd kerékpárgyár megalakulása, mely a védővám nélkül meg sem kezdte volna üzemét."
"Csak a Torpedó-szabadonfutó, melyet pátens véd, a svéd eredetű golyós csapágyak és a láncok idegen eredetűek a gépen."
(magyar kerékpárlánc gyártása ~1933-tól Márkus Lajos gyára/"WIM"; magyar nyergek gyártása ~1930 - Wolfner-gyár; stb.)
A LEGELSŐ magyar kerékpár a CSEPEL / A csepeli Weiss Manfred-gyár CSEPEL kerékpárjai az egész országban döntő sikert arattak. / Legolcsóbb, mert nincs vám Legjobb, mert tiszta acélból van Legszebb, mert magyar a CSEPEL kerékpár. / Aki külföldi árut vásárol nemcsak saját maga ellen vét, hanem a nemzete ellen is. / A csepeli CSODA / Az ez évi kerékpárgyártás szenzációja. Különleges áramvonalas formája mintavédelem alatt áll.
(Élen a szóvédjegyek, védjegyoltalmak és nemzeti színek, jelképek, jelszavak használatának terén.)
![](https://img.index.hu/imgfrm/2/8/6/9/THM_0017662869.jpg)
![](https://img.index.hu/imgfrm/2/8/7/1/THM_0017662871.jpg)
![](https://img.index.hu/imgfrm/2/8/7/2/THM_0017662872.jpg)
![](https://img.index.hu/imgfrm/2/8/7/3/THM_0017662873.jpg)
![](https://img.index.hu/imgfrm/2/8/7/4/THM_0017662874.jpg)
*****
...és MOST:
"Bár nem szokásom írni a fórumon, mst mégis úgyérzem hallatnom kell a hangomat.Hallatnom kell , mert lassú cendes támadás kezd kibontakozni féltve őrzött kincseink, a magyar gyártmányú veterán kerékpárok ellen.
A nagynevű külföldi bringákkal ellentétben, a WM kerékpárok minden alkatrészt figyelembe véve típustiszták. Sajátosan magyaros alkatrészekből állnak össze.
A "nagyrabecsült"külföldi márkáknál megfigyelhető , hogy bár - a váz-villa-hajtómű-ugyan valóban az adott kerékpárrmárkára jellemző ,a kisebb "kütyük"-alkatrészek, nem az adott cég termékei,hanem kisebb, ámbár neves beszállítók árúi.Ezen (küllők-csengők- láncok-agyak-ülések-pedálok- stb), igen vegyes , nem igazán típustiszta bicikliket eredményeztek. A magyar nagyipar WM művek a 30 -s évek közepére -végére elérte azt a célkitűzést, aminek a lényege az volt hogy ne keljen semmit sem importálni, ezért mindent önerőből készítettek, gyártottak le.Ez a Wm kerékpároknál kitűnik, főleg az évtized vége felé. Eddigre saját:-hátsó agy, -első agy, -wm márkás pedálok, wm küllők , csengők (minden részletében), -pumpa,-lánc,teszik igényessé a bicikliket. Ezért a WM gépek sokkal "tisztább"összeszedettebb gépekké váltak legtöbb külföldi társuknál. S az alaptípusoknál ez méginkább kitűnik.
Nagyon jó kerékpárok voltak ezek, s a miénk.Ez az amit az utókornak meg kell mentenünk, s nem az egyébként igazából nem ritka küföldi gépekre költeni pénzünket.Ne engedjük hogy befolyásoljanak,s letérítsenek az útról. Emeljük fel , s védjük meg a magyar weterán "csodákat" Mutassuk meg a világnak mert ez a mi örökségünk.!"
"Egyébként a magyar gépek (a "rajongói klub" megjegyzése: itt kizárólag a WM-re gondol a mesélő leletmentő GYŰJTŐ) védelmében bármikor képes lennék bárkivel vitába szállni."
"a Weiss Manfréd kerékpárok letisztult, jól körülírható "szépségét" nem szeretnénk elhomályosítani a forgalmazói gépek végeláthatatlan kuszaságával, úgy a villák, s úgy egyébként más alkatrészek tekintetében sem."
"A legszebb korszakból való és mára igen is ritka darab a kerékpárod, és ne feledjük fő modell hisz ,,Csepel,,"
"Szerintem a legszebb nyaktáblával, ami létezett a WM-nél."
"Naponta járom a telepeket. Nem kéne lealacsonyítani a magyar bringákat. Valóban sértő lehet sok gyűjtő számára ha tonnában mérjük kedvenc kerékpárjainkat, azt sugalva hogy értéktelen vackok."
"Tegyük tisztába! A méh telepen egy Cseh kerékpárroncs kilónkénti ára pontosan megegyezik egy magyar biciklironcs árával."
![](https://img.index.hu/imgfrm/2/8/7/5/MED_0017662875.jpg)
És jól jegyezzük meg: ezentúl a Weiss-céggel senki sem konkurrálhat...