kistelekbaja_rajongoiklub Creative Commons License 2023.09.30 0 0 71151

"Nemzeti" "fehér" marketing


AKKOR...:
A Weiss Manfréd-féle kerékpár a támadások pergőtüzében (1929)
Mi az igazság a csepeli gyárnak állítólag adott nagy kedvezések dolgában? Üdvös-e Magyarországon ke­­­rékpárokat gyártani, vagy sem­? Ez nem lehet kérdés arra nézve, aki beletekint kül­kereskedelmi statisztikánkba és számba veszi, hogy 50— 60.000 darab kerékpár fogyasztásánál mennyi magyar pengő gurul ki a külföldre. Ennek ellenére azt kell látnunk, hogy szé­les körökben valóságos animozitással fogadják a Weisz Manfréd­­ gyár lépését a kerékpár­ipar nagyipari előállításának meghonosítását illetőleg.­­ Itt közöljük a vádakat, az ezeket megerőt­­lenítő felvilágosításainkkal együtt. Az első vád, hogy a Weiss-féle kerékpár kb. 30%-kal lesz drágább a külföldről behozott hasonló kerékpároknál. A valóság az, hogy az elsőrendű külföldi kerékpárok Magyar­­országon 200—250 pengőjével kerülnek for­galomba és a csepeli gyár által előállított ke­rékpárok ezt az eladási árat semmivel sem lé­pik túl. Aki meggondolja, hogy az ilyen gyár­tás meghonosítása szabadalmak, gyártási el­járások stb. megszerzése, gépberendezés stb. címén mennyi költséget okoz, be fogja látni, hogy a megindulás első idején az elsőrendű magyar kerékpár nem lehet olcsóbb az első­rendű külföldinél. A második vád, hogy a gyár érdekéből a kerékpár vámját a tízszeresére fogják növelni. A valóság ezzel szemben, hogy a kerékpár autonóm vámtétele 100 kgonkint 140 arany­korona, a jelenleg érvényes vámtétel pedig 70 aranykorona és így legfeljebb arról lehet szó, hogy a kerékpár vámját 100 aranykoro­nára emeljék. Ha meggondoljuk, hogy Német­ország a maga kerékpáriparát 100 kgkint 300 márkával, az osztrák ipar pedig q-ként 480 aranykorona vámmal védi, el kell ismernünk, hogy a 100 kg-onkinti 100 aranykorona túlzott vámnak egyáltalában nem nevezhető. A harmadik vád, hogy a gyár monopolisztikus helyzetet élvez. Erről szó sincsen. Mi nem dolgozunk behozatali tilalmakkal és a német, osztrák, francia és cseh kerékpárok ezentúl is szabadon jöhetnek az országba, nem is beszélve arról, hogy a jövőben magában az országban bárki berendezkedhet­ik kerékpárok készítésére, így a kerékpárok egységárait a jövőben is a szabad verseny fogja megszabni. A negyedik vád, hogy a gyár külföldről be­hozott alkatrészekből állítja elő új gyártmá­nyát. Talán mondanunk sem kell, hogy nem így van, mert a kerékpár minden alkatrésze itt készül. Az ötödik vád, a Weiss Manfréd cégnek a kereskedőkkel szemben folytatott üzleti poli­tikáját kifogásolja. Az igazság az, hogy a cég mindenekelőtt a speciális kerékpár-eladó szer­vezeteket akarta megnyerni az új magyar gyártmánynak. Ez azonban nem sikerült, minthogy a kerékpár-nagykereskedők külföldi kerékpárok eladásával foglalkoznak és ez­­irányban már le vannak kötve, így azután a gyár a saját eladási szervezetével közvetlenül fordul a vevőhöz, az eladási körzetek megszer­vezésénél a vidéki vaskereskedőket igyekszik a maga érdekkörébe vonni. De semmiképpen nem fair eszközökkel, úgy, hogy azoktól a vaskereskedőktől, akik nem hajlandók a kerékpár-üzletbe bekapcsolódni, megvonná egyéb gyártmányait. Ha ezt a gyár megtenné, nemcsak a kereskedőket találná magával szemben, hanem mindazokat a köröket, ame­lyek a magyar ipar megkedveltetéséért dol­goznak, így festenek a magyar kerékpár elleni vá­dak az igazság világánál. Mi sajnáljuk, hogy az új gyártmányt nem ujjongás­­sal, hanem macskazenével fogadják. És e tekintetben meg kell mondanunk, hogy magát a­­ gyárat sem menthetjük fel minden felelősség alól. Úgy látszik, itt is az a hiba bosszulja meg magát, hogy gépiparunknak ez a mammutvállalata csak arra ügyel, hogy iparfejlesztési téren mennél imponálóbb ered­ményeket érjen el, de egyáltalában nem törő­dik ezeknek az általa elért eredményeknek népszerűsítésével, ami nemcsak neki, hanem az egész magyar iparnak válik kárára. De erről más alkalommal.

 

 

*****


"A Csepel gyártmányú kerékpárok mintaképéül a modernizált Puch-modellek szolgáltak. Az új típus a német Triumph-váz lesz, annak tökéletesített mása." - 1930
[megj.: eddigre a Puch és Triumph (még jópár külföldi) márkák kerékpárgyártás és fejlesztés terén több mint 30 éves múltra tekintenek vissza]
"S ebben az időben indí­totta meg akcióját a Nemzeti Sport, melynek az volt a célja, hogy a ma­gyar kerékpáripar védelmében a kor­mány védővámokkal tartsa távol az idegen gyárak túlzott étvágyát. — S az akció eredménye? — A közel jövőben minden külföldről behozott ke­rékpár után 35 pengő vám jár az eddigi 14—16 pengős vámmal szemben. S a további eredmény: a Weisz Man­fréd kerékpárgyár megalakulása, mely a védővám nélkül meg sem kezdte volna üzemét."
"Csak a Torpedó-szabadonfutó, melyet pátens véd, a svéd eredetű golyós csap­ágyak és a láncok idegen eredetűek a gépen."
(magyar kerékpárlánc gyártása ~1933-tól Márkus Lajos gyára/"WIM"; magyar nyergek gyártása ~1930 - Wolfner-gyár; stb.)
A LEGELSŐ magyar kerékpár a CSEPEL / A csepeli Weiss Manfred-gyár CSEPEL kerékpárjai az egész országban döntő sikert arattak. / Legolcsóbb, mert nincs vám Legjobb, mert tiszta acélból van Legszebb, mert magyar a CSEPEL kerékpár. / Aki külföldi árut vásárol nemcsak saját maga ellen vét, hanem a nemzete ellen is. / A csepeli CSODA / Az ez évi kerékpárgyártás szenzációja. Különleges áramvonalas formája mintavédelem alatt áll.
(Élen a szóvédjegyek, védjegyoltalmak és nemzeti színek, jelképek, jelszavak használatának terén.)

 

*****

 

 

...és MOST:
"Bár nem szokásom írni a fórumon, mst mégis úgyérzem hallatnom kell a hangomat.Hallatnom kell , mert lassú cendes támadás kezd kibontakozni féltve őrzött kincseink, a magyar gyártmányú veterán kerékpárok ellen.
A nagynevű külföldi bringákkal ellentétben, a WM kerékpárok minden alkatrészt figyelembe véve típustiszták. Sajátosan magyaros alkatrészekből állnak össze.
A "nagyrabecsült"külföldi márkáknál megfigyelhető , hogy bár - a váz-villa-hajtómű-ugyan valóban az adott kerékpárrmárkára jellemző ,a kisebb "kütyük"-alkatrészek, nem az adott cég termékei,hanem kisebb, ámbár neves beszállítók árúi.Ezen (küllők-csengők- láncok-agyak-ülések-pedálok- stb), igen vegyes , nem igazán típustiszta bicikliket eredményeztek. A magyar nagyipar WM művek a 30 -s évek közepére -végére elérte azt a célkitűzést, aminek a lényege az volt hogy ne keljen semmit sem importálni, ezért mindent önerőből készítettek, gyártottak le.Ez a Wm kerékpároknál kitűnik, főleg az évtized vége felé. Eddigre saját:-hátsó agy, -első agy, -wm márkás pedálok, wm küllők , csengők (minden részletében), -pumpa,-lánc,teszik igényessé a bicikliket. Ezért a WM gépek sokkal "tisztább"összeszedettebb gépekké váltak legtöbb külföldi társuknál. S az alaptípusoknál ez méginkább kitűnik.
Nagyon jó kerékpárok voltak ezek, s a miénk.Ez az amit az utókornak meg kell mentenünk, s nem az egyébként igazából nem ritka küföldi gépekre költeni pénzünket.Ne engedjük hogy befolyásoljanak,s letérítsenek az útról. Emeljük fel , s védjük meg a magyar weterán "csodákat" Mutassuk meg a világnak mert ez a mi örökségünk.!"
"Egyébként a magyar gépek (a "rajongói klub" megjegyzése: itt kizárólag a WM-re gondol a mesélő leletmentő GYŰJTŐ) védelmében bármikor képes lennék bárkivel vitába szállni."
"a Weiss Manfréd kerékpárok letisztult, jól körülírható "szépségét" nem szeretnénk elhomályosítani a forgalmazói gépek végeláthatatlan kuszaságával, úgy a villák, s úgy egyébként más alkatrészek tekintetében sem."
"A legszebb korszakból való és mára igen is ritka darab a kerékpárod, és ne feledjük fő modell hisz ,,Csepel,,"
"Szerintem a legszebb nyaktáblával, ami létezett a WM-nél."

 

"Naponta járom a telepeket. Nem kéne lealacsonyítani a magyar bringákat. Valóban sértő lehet sok gyűjtő számára ha tonnában mérjük kedvenc kerékpárjainkat, azt sugalva hogy értéktelen vackok."
"Tegyük tisztába! A méh telepen egy Cseh kerékpárroncs kilónkénti ára pontosan megegyezik egy magyar biciklironcs árával."

 

És jól jegyezzük meg: ezentúl a Weiss-céggel senki sem konkurrálhat...