kistelekbaja_rajongoiklub Creative Commons License 2023.09.26 0 1 71150

A magyar kerékpár "bölcsője" - "Nemzeti" kerékpár - Üzletpolitika "fehér"-en

(szemelvények)

 

1928-ból
Weiss Manfred - kerékpárok
Értesülésünk szerint az ismert WM márka 1929-ben már nemcsak az autókon lesz látható, hanem a kerékpárok nagy tömegén is, mert a gyár áttér a közhasználatú kerékpárok előállítására is. Ez annál örvendetesebb, mert eddig kizárólag behozatalra voltunk utalva, ami lényegesen rontotta a külkereskedelmi mérleget.

 

1929-ből
Kerékpáralkatrészek vámmentes behozatala
Az 1929. évi 140/M. E. számú rendelet határozmányai szerint kerékpárláncokat, továbbá nem motoros kerékpárokhoz való golyós csapágyakat, valamint szabadonfutó fékagyakat a kerékpárok gyártásával foglalkozó üzemek ezentúl (1929 január 12-től kezdődőleg) külön engedély alapján vámmentesen hozhatják be.


Weiss Manfrédék uj kerékpárgyárának érdekében az eddiginek kétszeresére emelik fel a kerékpárvámokat
[...]
A Weiss Manfréd-gyár a háború alatt létesített nagy üzemeket fölhasználva, ma már a legkülönbözőbb iparcikkek gyártásával foglalkozik. Gyártanak Csepelen repülőgépeket, zománcedényt, különböző vas- és acélárukat, számtalan különféle cikket. A Weiss Manfréd-gyár legjelentékenyebb tényezője a csőkartelnek, legutóbb a városok csőszükségletének fedezésénél az egész közvélemény érdeklődéssel vette tudomásul, hogy milyen hatalmas vámok teszik lehetővé a gyár részére a csőgyártást és a külföldi áruk kiszorítását. Most azután a Weiss Manfred-művek egy uj cikk gyártására is berendezkednek: a gyártelepen már megkezdték a kerékpárok gyártását, a Weiss Manfréd-féle kerékpárok a legközelebbi időben forgalomba is kerülnek. Ezzel egyidőben életbelép egy uj kormányrendelet, amely a magyar ipar védelme címén a külföldről behozott kerékpárok vámját az eddigi 75 aranykoronáról 150 aranykoronára emeli fel.
[...]
Ezt a demokratikus közlekedési eszközt egy magánvállalat érdekében megdrágítani nem szabad és nem is lehet. A magyar ipar érdekeire való hivatkozás ebben az esetben teljesen jogtalan. A magyar iparnak nem érdeke az, hogy létrejöjjön egy protekciós, melegágyban plántált, üvegházi levegőn fölnevelt iparág, amely a szabadversenynek első lehetletére életképtelennek bizonyul, az csupán a Weiss Manfréd-család magánérdeke. Ez a család hosszú évtizedek során éppen eleget kapott Magyarországtól, a magyar földtől, a magyar nemzettől: ez a család szerény, majdnem vagyontalan kezdés után mi közöttünk Európa egyik leggazdagabb és leghatalmasabb családjává lett, amelynek vagyona szinte felbecsülhetetlen.


Weiss Manfredek újabb nemzeti ajándéka
[...] A kifogásolt vámemelés nem egyedüli kedvezése a Weiss cégnek. Neki ezentúl azokat a kerékpár alkatrészeket, amelyeket nem gyárt, vámmentesen szabad behozni. Ilyen nemzeti ajándékban más gyárak is részesülnek, más gyárak is hozhatnak be egyes árukat vámmentesen, hogy azután a vámvédelem teljes kihasználása mellett drágábban adhassák el, vagyis, hogy az állam helyett a vámot ők szedjék be a fogyasztóktól. Rendszerint ezt a nemzeti ajándékot valahogyan úgy szépítik, hogy hivatkoznak arra, hogy a vámmentességek kizárólag oly tárgyakra vonatkoznak, melyeket még tovább kell megmunkálni.
Nem így a Weiss-cégnél. Azokra a kerékpáralkatrészekre, melyeket nem állít elő, vámmentességet élvez, noha ezek az alkatrészek, legalább a legfontosabbak, a legteljesebb mértékben kész, tökéletesen befejezett ipari áruk.
[...]
Akik tőle vesznek kerékpárokat, meg is fizetik a vám árát, de nem az állam kasszájába, hanem a Weiss-cég pénztárába.
[...]
És jól jegyezzük meg: ezentúl a Weiss-céggel senki sem konkurrálhat....


A kerékpárok vámját a kormány csakugyan fölemelte anélkül, hogy a kereskedelmi érdekeltséget meg­kérdezte volna és dacára annak, hogy ez a vámemelés csak egyetlen egy ma­gyar cég érdekeit szolgálja, a magyar kereskedelemnek és magyar fogyasztás­nak pedig határozottan hátrányos. Föl­téve, de meg nem engedve, hogy a Weiss Manfréd rt. a kerékpárokat olyan minő­ségben és mennyiségben állítja elő, hogy a magyar fogyasztás igényeit minden tekintetben kielégítheti, amit legalább is be kellene még bizonyítania, még akkor is veszedelmes volna az olyan vámvédelem, amely egy cégnek valóság­gal monopolisztikus helyzetet teremt. Nincs semmi garancia arra, hogy a nagyon is nagy vámvédelemmel a cég nem él-e olyan módon vissza, hogy gyártmányai­nak árát az importparitás legfelső hatá­rán tartja, ami azt jelenti, hogy Magyar­­országon a bicikli, a szegény emberek­nek különösen a vidéken ma már nélkü­lözhetetlen olcsó közlekedési eszköze annyira megdrágul, hogy éppen azok­nak válik hozzáférhetetlenné, akik leg­jobban rá vannak szorulva , sőt a jelek arra vallanak, hogy a gyáros­ cég a vám­védelmet nem tekinti írott malasztnak, mert gyártmányainak árát nagyon ma­gasan szabta meg. Külön sérelme a szak­mabeli kereskedőknek, hogy a Weiss Manfréd-cég közvetlen fogyasztóknak állí­tólag még részletre is ad el kerékpárokat. Az érdekelt kereskedők ezt méltán annyira rossznéven vették, hogy a Weiss-­­féle biciklik bojkotját határozták el. A bojkottot a cég azzal igyekszik meg­törni, hogy egyes kereskedőkkel akar megállapodásokat létesíteni. Úgy hall­juk, hogy az eddig elért eredmények nincsenek arányban a fáradsággal és költségekkel, ha pedig valóra válik a szakmabeli kereskedők körében fölme­rült az a terv, hogy szervezkednek és bírság terhe mellett kötelezik magukat arra, hogy a cég gyártmányait nem tart­ják, a cég mégis kénytelen lesz a kerék­pároknak egyenként fogyasztóknak való eladásáról lemondani.


A "Csepel"-kerékpárok bevezetésének mosdatása
Kötelességszerűleg szóvátettük azt a legenyhébb megítéléssel is furcsa el­­járást, amellyel a Weisz Manfréd rt. legújabb gyártmányát, a >­­Csepel<-­­kerékpárokat a kereskedelem meg­kerülésével a magyar piacon bevezetni törekszik. A Varrógép- és Kerékpár­­kereskedők Egyesülete hivatalos lap­jának nem tetszik, hogy bátrak vol­tunk annak a szakmának érdekeiért síkra szállni, amely anyagilag is jelentékeny mértékben járul hozzá ennek a szaklapnak föntartásához és fölényes hangú cikkben próbál szerecsent mos­datni, Weiszék eljárását kifogástalan­nak beállítani, egyúttal pedig rá­fogja a Magyar Kereskedője Lapjára, hogy a magyar gyáripart és kereskedelmet el­lenlábasokként akarja szembeállítani, hogy az ellenséges atmoszférában köny­­nyebben találja meg számításait a kül­földi ipar, »ahonnan — szerinte — az ilyen szelek fujdogálni szoktak«. Nem akarunk senkivel sem polémiát folytatni. Nem is a magunk igazának bizonyítására, hanem kizárólag a dön­tésre hivatott közegek és hatóságok he­lyes informálása végett mutatunk rá arra, hogy ahány állítás van az illető cikkben, annyi valótlanságot tartalmaz. Hogy a végén kezdjük : Azt mondja, hogy­­a kereskedelem kikapcsolásának kérdésében is rosszul informált a cikk írója. A magyar kerékpárkereskedelem olyan tekintélyes cégekből áll, hogy a hazai gyár is elsősorban ezekkel a cé­gekkel indította meg tárgyalásait ter­­melvényének átvétele céljából és az a cél vezette, hogy kerékpárjai a kerék­párkereskedelem útján jussanak el a fogyasztókhoz.« Hát ez bizony nem így történt ! A Weiss Manfred cég a tényleg előkelő és minden tiszteletet megérdemlő keres­kedő­ cégekkel nem tárgyalt, hanem ne­kik diktálni próbált: azt akarta diktálni, hogy az általa megszabott, a tényleges piaci árak­nál 30—40 százalékkal magasabb árakon vegyék át gyártmányait. A kereskedőkhöz körlevelet intézett, amelyben a kerékpárok árát gummi és lámpák nélkül darabonként 145 P-ben szabta meg, egyúttal pedig megkezdte a biciklik magánfogyasztóknak tizenkét havi részletre fölszerelve 163.50­0 áron valóságos házalással való eladását. A Weiss Manfred rt. eladási szervének, az Agrárglobus rt.-nak autósai megje­lentek az ország különböző helyein ke­rékpárokkal megrakottan és a mondott áron mondott feltételek mellett árusí­tották a bicikliket boldog-boldogta­lannak. Nem kell szakembernek lenni annak megértéséhez, hogy egyetlen kereskedő sem foglalkozhat olyan cikkel, amelyet a magánfogyasztó hosszú időre beosz­tott apró részletek ellenében ugyanazon az áron kaphat meg, mint amennyit a kereskedőnek kell érte készpénzben vagy rövid lejáratra fizetnie. Egy-egy kerékpár gummitömlője ugyanis kb. 18 P-be kerül. És aki azt hiszi, hogy az említett árak az importparitás színvo­nala alatt vannak, vagy csak csekély­séggel haladják azt meg, az nagyon té­ved, mert — mint már említettük — ezek az árak 30­—40 százalékkal maga­sabbak a mostani piaci áraknál. Tehát betű szerint igaz, hogy a Weiss Man­fréd rt. a kerékpárok drágítására törek­szik a mai vám mellett is és nagyon valószínű, hogy még magasabb árat kérne, ha a kormány megtenné neki azt a szívességet, hogy a mostani 100 kg.-ként 70 aranykorona vámot 100, esetleg 140 aranykoronára emelje föl. Amikor a túlzott vámvédelemről be­széltünk, nemcsak az imént említett vámtételekre gondoltunk, hanem még inkább arra, hogy a Weiss Manfréd rt. olyan formában élvez vámvédelmet, hogy kerékpáralkatrészeket, szabadon­­futó fékagyat, golyós csapágyakat, lán­cokat, stb. hoz be vámmentesen, nem végez tehát olyan gyári munkát, ami­lyent akáremlyik mechanikus nem tudna végezni. Magyarán vámmentesen importál olyan alkat­részeket, amelyeket összeszerelten másnak csak aránylag magas vám mellett lehet behoznia. A hatalmas nagy gyárvállalat emellett mindössze évi 10—12.000 kerékpár elő­állítására rendezkedett egyelőre be, míg a hazai szükségletnek csupán egy töredékét termeli, míg ha a szóban forgó alkatrészeket akárki vámmentesen behozhatná, az országban többszáz kisebb-nagyobb mechanikus legalább 25.000 kerék­párt tudna termelni, vagyis a szük­ségletet körülbelül el tudná látni. Igaz ugyan, hogy 1928-ban 60— 70.000 kerékpárt hoztunk be és ezt a mennyiséget majdnem egészen el is helyezték az országban, de ennek az volt az oka, hogy a biciklifogyasztás tekintetében a tavalyi esztendő rekordév volt, mert a háború alatt és után évek hosszú során át kerékpárokat alig lehe­tett importálni és amikor a behozatal könnyebbé vált, a kereslet erősen föl­lendült. Ma azonban a magyar fogyasz­tás már telítve van, valószínű tehát, hogy a forgalomban nagy visszaesés következik majd be és Csonka-Ma­­gyarországon nem lehet majd évi 30— 40.000 biciklinél többet elhelyezni. El­hisszük, hogy a Weiss Manfréd rt. ezt az üzemágát úgy tudja fejleszteni, hogy egy-két esztendő múlva a fogyasz­tás felét el tudja látni; akkor is azon­ban csak az teheti a behozatalt fölös­legessé vagy szoríthatja a minimumra, ha mindenki vámmentesen importálhat alkatrészeket és a kisebb mechaniku­soknak is éppen úgy módjukban lesz »hazai gyártmányú« kerékpárokat ösz­­szeszerelni, mint a nagy gyáros cégnek. A Magyar Kereskedők Lapja törhe­­tetlenül küzd azért, hogy a magyar kereskedő mindig részesítse lehetőleg előnyben a hazai terméket a külföl­divel szemben — alig van olyan száma, amelyben ezt a témát nyomatékosan szóvá ne tenné — a kereskedőket foly­ton rábeszéljük,, hogy vevőiket, a fogyaszt­óközönséget is igyekezzenek a rendelkezésükre álló minden eszközzel ilyen irányban nevelni, de mint a ke­reskedelem érdekeinek képviselésére hivatott sajtóorgánum nem tudnék a kereskedőket arra rábeszélni, hogy az olyan gyártmány bevezetéséért exponálják magukat, amelynek gyártója cikkét a kereskedelem megkerülésével igyekszik forga­lomba hozni és annyira megy, hogy egyes ipari góc­pontokon, nagyobb gyárvállalatoknál munkavezetőket, előmunkásokat és más olyanokat bíz meg képviseletével, akiknek a munkásokra befolyásuk van, kifejezetten azzal a célzattal, hogy ezek a képviselői gyártmányát magánfogyasztóknak adják el apró részletekre olyan áron, amilyent a ke­reskedőtől kér. A kerékpárokkal foglalkozó magyar kereskedők tartoznak önmaguknak és a kari szellemnek, a magyar keres­kedelem jövő boldogulásának azzal, hogy az olyan semmibevevésüket, amilyent a Weiss Manfréd rt. produ­kál, ne tűrjék el tiltakozás nélkül, még ha olyan hatalmas potentátum részé­ről jön is, mint épen a Weiss Manfréd ­­részvénytársaság.


Béke a Weiss Manfréd-gyár és a kerékpár­kereskedők között.

Mint ismeretes, az első magyar kerékpárokat a csepeli gyár a keres­kedelem kikapcsolásával, közvetlenül a fo­gyasztók részére árusította. Körülbelül két­ezer kereskedő memorandummal fordult a gyárhoz, hogy a kerékpárárusításból való ki­zárásuk egzisztenciájukban fenyegeti őket. Hosszas tárgyalások után most plattformot találtak az ügyek rendezésére. Eszerint Cse­pel a kerékpárokat részben eddigi megbízot­tai, részbem­ a kereskedők útján fogja forga­lomba hozni. Ezzel a megegyezéssel az ed­digi 240 pengős kerékpárárak a multté let­tek, mert a gyár gépeit 165 pengős áron hozza forgalomba, részletfizetésre is. A cse­peli kerékpárok gyártásánál 400 munkás foglalkoztatása vált lehetővé.

 

1930-ból
A magyar kerékpárkereskedők a magyar kerékpár ellen
A kerékpárkereskedők és a Weiss Manfréd-gyár ügye a kereskedelmi miniszter előtt
Kikapcsolta-e a magyar gyár a közvetítőkereske­delmet ?­­
A magyar gyártmány olcsóbbá tette a kerékpárt
A következő tudósítást kaptuk: A kerékpárkereskedők és a W­eiss Manfred gyár között még­ mindig áll a­ harc a „Cse­pel“ kerékpárok miatt. Az előzmények ismeretesek: a cse­peli Weiss Manfred gyár új gyártmányú kerékpárokat hozott forgalomba, ami nem tetszett a kereskedők­nek. A legkülönbözőbb kifogások hangzottak el az újonnan forgalomba kerülő gépek ellen, amelyek úgy konstrukciójukban, mint áraik­ban versenyképeseknek bizonyultak a külföldi gyártmányokkal szemben. Ez bizony szíven talált néhány kereskedőt, aki elhalmozta magát a külföldi képviseletek egész tömegével és most megijedt a magyar ipar sikerült produktumá­nak váratlan versenyétől. Gyűlések, memorandumok, határozati javas­latok jelezték a­­ kerékpárkereskedők ideges, iz­gatott harcba indulását az új magyar kerék­párokkal szemben. Végül is összeültek a keres­kedők a gyár képviselőivel és megpróbáltak megállapodni abban, milyen feltételek mellett árusíthatnák az új gépeket kiskeres­kedői forgalomban is? Ezek a megbeszélések azután még távolabb röpítették egymástól a szembenálló feleket. A kereskedők ugyanis hal­lani sem akartak arról, hogy 15 százalékos kez­dődő jutalékra és 50 százalékos kockázatra vál­lalják az árusítást, a gyár pedig­ ragaszkodott ehhez a feltételeihez. De nemcsak emiatt élező­dött ki még jobban a helyzet, h­anem azért is, mert a gyár elhatározta, hogy közvetlen a fogyasztók rendelkezésére is áruba bocsájtja új gépeit. A kerékpárkereskedők ezek után újabb nagy­gyűlést hívtak egybe és ezen újabb határozati javaslat született, amelyet most már egyenesen a kereskedelmi miniszterhez címeztek és tőle kértek,­­ akadályozza meg az új kerékpá­roknak a kereskedelem kikapcsolásával tervbe vett árusítását. E pillanatban tehát a­ miniszter előtt fekszik ennek az izzó háborúskodásnak ügye. Az itt közölt tudósítás állandóan a kerékpár­kereskedők összességéről beszél­, holott a való­ságos helyzet az, hogy a magyar gyárnak nem a kereskedők tömegével van baja, hanem tulaj­donképpen csak nyolc nagykereskedővel, vagy ha úgy tetszik, a Kerékpárkereskedők Egyesü­letével. Az igazság az, hogy a magyar kerék­párokat készítő gyár eddig már 1000—1200 kiskereskedővel állapodott meg, ezzel tehát a közvetítőkereskedelem bekapcsolása megtör­tént. Ami azt a vádat illeti, hogy a gyár közvet­lenül szolgálja ki a magánfogyasztókat, ebben a valóság az, hogy aki magához a gyárhoz for­dul, itt is kielégítheti szükségletét, de egyben minden alkalommal felvilágosítják arról, hogy ugyanolyan áron vásárolhatja meg a magyar kerékpárt a kiskereskedőknél, mint amilyen árban a gyártól kaphatja. A magyar gyártmánynak a piacra gyakorolt hatását jellemzi, hogy a ma­gyar kerékpárok forgalombahozatala az eddigi 220—240 pengős árakat 165-re szo­rította le, vagyis arra az árra, amelyért az új magyar gépeket árusítják. Nyilvánvaló ebből, hogy a magyar iparfejlesztés fe­lső­bbren­dű célkitűzéseit nem is tekintve, fogyasztói szem­pontból is üdvös hatása volt a magyar kerék­pár forgalombahozatalának. Ezt az olcsóbbo­dást a vámszempontok sem befolyásolták, mert a kerékpárok vámja ma 100 kilogrammja mint 100 aranykorona, ami azt jelenti, hogy egy ke­­rék­párra mindössze 15 aranykorona vám esik.

 

1934-ből
A magyar kerékpárkereskedelem esztendők óta a legnagyobb válsággal küzd. Ez az állapot azóta tart, amióta a Weiss Manfréd-gyár megjelent a piacon kerékpárjaival és lehengerelte a sok évtizedes múlttal rendelkező kereskedői tábort és kreált magának máról holnapra kereskedőket, cca 1500-at. Azóta behozni alig lehet, de mindennek dacára az üzlet lanyha, mert nincs vásárló. Az alkatrészek is lassan fogynak. Itt szédületes konkurrencia fejlődött ki. Sokan gyártanak és a silány piacot mindegyik iparos-kereskedő szeretné megszerezni és az árakat egészen lenyomták. [...]