"
William Lane Craig: (23. augusztus 1949. –) (73 éves)
amerikai analitikus filozófus, keresztény apologéta, író és wesleyánus teológus, aki a molinizmus és a neo-apollinarianizmus nézetét vallja. Jelenleg a Houstoni Baptista Egyetem filozófiaprofesszora és a Biola Egyetem Talbot Teológiai Iskolájának filozófiai kutatóprofesszora. Craig aktualizálta és megvédte a Kalam kozmológiai érvet Isten létezése mellett. Olyan munkákat is publikált, amelyekben Jézus feltámadásának történelmi hihetősége mellett érvel. Az isteni szeitás és a platonizmus tanulmányozása Isten mindenek felett című könyvében csúcsosodott ki.
Kalam kozmológiai érv
A Kalam kozmológiai érv az Isten létezése melletti kozmológiai érv modern megfogalmazása. Nevét a Kalamról (középkori iszlám skolaszticizmus) kapta, ahonnan kulcsfontosságú gondolatai származnak. William Lane Craig volt a felelős azért, hogy új életet lehelt az érvelésbe, többek között a The Kalām Cosmological Argument-nek (1979) köszönhetően.
Az érvelés fő alapgondolata a tényleges végtelenek és egy időben múlt-végtelen univerzum metafizikai lehetetlensége, amelyet Craig a 11. századi perzsa muszlim skolasztikus filozófusig, Al-Ghazaliig vezetett vissza. Ez a tulajdonság különbözteti meg más kozmológiai érvektől, mint például Aquinói Tamásétól, amely az ok-okozati sorrendben rendezett végtelen regresszió lehetetlenségén alapul, valamint Leibniz és Samuel Clarke érveitől, amelyek az elégséges értelem elvére hivatkoznak.
Craig eredeti publikációja óta a Kalam kozmológiai érvelése nyilvános vitát váltott ki Craig és Graham Oppy, Adolf Grünbaum, J. L. Mackie és Quentin Smith között, és a keresztény apologetikában is használták. [2] Michael Martin szerint Craig, Bruce Reichenbach és Richard Swinburne kozmológiai érvei "a kortárs teológiai filozófia legkifinomultabb és legjobban érvelt érvei közé tartoznak".
Az "érvelés" formája
Az érvelés legkiemelkedőbb formája, amelyet William Lane Craig védelmez, a Kalam kozmológiai érvet a következő szillogizmusként fogalmazza meg:
- Mindennek, ami elkezd létezni, oka van.
- Az univerzum elkezdett létezni.
- Ezért az univerzumnak oka van.
- Ha az univerzumnak oka van, akkor létezik az univerzumnak egy ok nélküli, személyes Teremtője, aki az univerzum nélkül (anélkül) kezdet nélküli, változatlan, anyagtalan, időtlen, tér nélküli és rendkívül hatalmas.
- Ezért létezik az univerzum egy ok nélküli, személyes Teremtője, aki az univerzum nélkül kezdet nélküli, változatlan, anyagtalan, időtlen, tér nélküli és rendkívül hatalmas.
"