VFRBelo Creative Commons License 2023.04.11 0 0 38652

Hogy ne csak sikertörténetek terjedjenek egy kis segítséget, tanácsot kérek – utólagos konzultációt, hogy legközelebb ne így sikerüljön a javítás.

Tavaly tavasszal megerősítettem a rotációs kapa oldalsó 1,4mm vastag tárcsa korong lemeze és a 25x2,5-es tengely közötti kapcsolatot, mert csak helyenként volt megheftelve. (A kapa másik oldalsó tárcsája már korábban kitört, de nem volt meg az a tárcsa, így a rendelkezésre álló kb.6mm vastag nagyüzemi tárcsából pótoltam.)

A képeken látszik, hogy:

-          normálisnak tűnő sarokvarrat készült tavaly, a 25x2,5-es csőtengelyen nem volt szegélybeégés,

-          emlékeim szerint az 1,4mm vtg. korong lemezen sem volt szegélybeégés,

-          de a korong lemez több helyen is átolvadt hegesztés közben, gondolom ez nem nagy hiba,

-          a korong pontosan a hegesztés szélénél tört le a tengelyről (ahogy az igénybevételek ÉS a hegesztés hőhatás övezetében feltehetően leromlott alapanyag tulajdonságok alapján várható is volt)

-          szerintem nem ridegtörés volt, mert puha a lemez anyaga, a deformációk miatt nem tudtam visszailleszteni a kitört darabot a helyére.

Mivel nem vagyok profi, a kelleténél lassabban és így több hővel dolgozom (ráadásul az awi eljárás alapból is nagy hőbevitellel jár).

Utólag úgy gondolom, hogy hiba volt ész nélkül nekiállni így az eltérő vastagságú anyagokat összehegesztésének, sajnos nem vettem figyelembe ezt (mármint az eltérő vastagságokat) a fontos körülményt.

Most már inkább:

-          vagy pontoznám (mint a „cold welding”) folyamatos varrat helyett, de ez idegesítően lassú,

-          vagy rátét lemezzel dolgoztam volna, az eltérő vastagságok hatásának csökkentése miatt.

A hegesztés közben pedig azt tapasztaltam, hogy:

-          az 1,4mm vtg. korong hamar átolvadt, gyorsan kialakult a szegélybeégés, miközben

-           a tavalyi sarokvarrat miatt vastagabb középső részre kerülő ömledék túl hideg volt, nem terült, púposkodott,

-          intenzív hővel próbáltam laposítani a dudoros varratot, nem igazán sikerült, viszont nagyon sok helyen úgy átolvadt, hogy nagyon (de azért sehol sem lyukadt át)

-          így aztán a belső oldalra került rengeteg átolvadásból és még további pálca anyagból belülre is hánytam egy varrat sáncot…

Az elkészült szörnyedvényen látszik: 

-          a túlhevített varrat revéje (nem kellene ilyen revésnek lennie a varratnak),

-          a vékony lemezre alig mertem rámenni az ívvel, így a varrat széle hideg, ráfolyós, nem jó az átmenet a varrat éle és az alapanyag között,

-          az 1,4mm vtg. lemezen a hőhatás övezet, a kékes elszíneződés.

Természetesen jelentősen behullámosodott a tárcsa (de nagyon könnyű volt kiegyengetni, mivel vékony és puha).

 

Szóval mi lett volna tuti? Gyakorolni kellene az eltérő vastagságú lemezek élben történő összehegesztését?