Nem hagyott nyugodni ez a kuplung/váltás mizéria:
Visszaolvastam egy régebbi, a témáról írt hozzászólásomat, de nem érzem kielégítőnek, megoldásnak amit ott írtam, ezért nem is hivatkozok rá.
Úgyhogy most belenéztem három youtuber négy POV videójába is.
Odaállítva linkelem be, ahol találtam gyanús váltást másodikba, harmadikba - normális, hétköznapi használatban:
https://youtu.be/h-3HF3oTCUY?t=203
https://youtu.be/WZUblNVKnYM?t=391
https://youtu.be/9rT2yJHbU6A?t=172
Itt egymás után több is van:
https://youtu.be/7kXUwD7FIkQ?t=41
Gyanítom, hogy erről beszélsz.
De előtte: Én annak idején úgy éltem meg a munkahelyi 1.6 16V IV-es Golfnál (Octáviánál, Jettánál, Altea XL-nél), hogy erőteljes gyorsításnál, úgy 5000-ig pörgetett motornál egyszerűen nem lehetett elég gyorsan váltani (most nem emlékszem, hogy 2-3, vagy 3-4-be), mert a lassan lepörgő motor egyszerűen nem volt összehangolva a váltó áttételezésével.
Az 1.4 16V Golffal ilyen gond nem volt!
Oké, de ez egy forszírozott üzemmód egy szolid nyugodt tempóra hangolt utcai kocsinak; nem lehet minden kocsinak olyan áttételezése, mint az olasz autóknak! ;-)
Itt viszont rutinos, kismillió autót vezetett tesztelők (hirtelen csak ennyibe néztem bele) váltanak lassan, darabosan/ütemezetten és rutinosan ösztönösen lassan az 1.5 DPi-ken!
S itt a kuplung-váltóáttétel - gyanúm szerint lassan visszapörgő - motor összjáték lesz a ludas, s nem a ti lábatokban lesz a "hiba":
Mire fülre/érzetre visszapörög a kívánt fordulatra a motor; már elvész az ösztönös kuplung ráengedés ritmus/érzet, s marad a rántás...
...ami aztán egy görcsös nem kívánt beidegződéssé válik.
Mondjuk ez a videó is elég árulkodó egyből-kettőbe:
https://www.youtube.com/watch?v=_Hf0MMYAS2c
Én Avia teherautón tanultam vezetni a C jogsira.
Az még kormányváltós volt - egy gondolattal még lassabban lehetett csak váltani, mint a videóban szereplő botváltóst - ahogy elnézem. (Sajnos kormányváltós Avia videót nem találtam)
(A Robur meg ehhez képest volt gyorsváltós, mint egy sportmotor...)
https://youtu.be/VcKbx1YPMMA?t=754
Persze 19 évesen az ember fia raliversenyzőnek képzelte magát, s az oktatóm nem győzött lassítani - mindenben:
Elindulásban, kanyarodásban, váltásban, manőverezésben, stb.
S úgy tanított meg helyesen váltani e cseh remeket, hogy hangosan kiejtve, nyugodtan, dallamosan kellett mondanom eleinte minden váltás közben (visszaváltáskor duplán kuplungolva), hogy:
Huszonhárom. Huszonnégy.
S lőn.
Onnantól kezdve nem reccsent, nem akadt a váltó, hanem szépen nyelte a fokozatokat, s kapta el a lassan lepörgő dízelmotor a ritmust.
S így persze fel is vett az ember egy lassabb, a géphez illő, harmonikusabb tempót, ütemet.
(Persze olyan súlyos kuplungja volt, hogyha lecsúszott róla a lábad elinduláskor, akkor is sztoikusan indult el a a dög...)
Nahát ez a régi emlék jutott nekem eszembe rögtön az első videónál, s erősödött bennem a másik háromnál is.
Ösztönösen így váltják a tesztelők is ezt a...személygépkocsit. (Meghökkent emoji)