Levente.hu Creative Commons License 2023.02.25 0 0 22096

"Ezt értem. Viszont ha úgyis tudjuk hogy egy digitális gép (erről volt szó pár hete v. hónapja) tök érzékeny a sárgákra-vörösekre, akkor egy dián a részletgazdag pipacsot nem inkább szkennerrel kéne próbálni?
Az eredeti kérdésfelvetés annak szólt, hogy vajon miért nem hozza a befotózós digitalizálás azokat a színeket, amit egy jobb szkenner. A feltételezésem szerint talán a bayer rács, és a színszűrők eltérő spektruma lehet az oka, de valójában nem tudjuk. Szóval igen, marad a szkennelés, de ugyebár a befotózásnak is számos előnye van, felbontás, dinamika, modern szoftverkörnyezet, gyorsabb munkafolyamat, szóval a ha színekben jó lenne, akkor az ősrégi high-end szkennerek helyett nem lenne rossz dolog.

"Ma beteszek a szkennerbe egy színes negát és nem is értem mi történt, sokkal nehezebb belőle elsőre (vagy másodikra harmadikra is) a jó színeket kihozni. Diáról valószínűleg még nehezebb lenne."
A kettőről máshogy nehéz. Nemrég linkeltem egy kézi átfordítós leírást, nekem azonnal sikerélményem lett vele, Portráról csodás átfordítást hoztam ki, azóta csak így csinálom.

"Közben nem tudom a szkennerben milyen érzékelő van, hogy csinál színeket, de tuti máshogy mint egy váz-ccd, mert ott nincs gond a sárgával (nincs túlcsordulás)"
A szkennerben minden pixel tartalmaz R-G-B színinformációt, külön beolvassa a három színréteget az egész képről. A fényképezőgép G-R-G-B pixelekből interpolálja a hiányzó színinformációkat. Tehát 4 pixelből mindegyik csak 1-1 színszűrőt kap, ebből jön ki az eredmény, majd interpolálja a felbontást.

"Ami meg az RGB- Adobe RGB színteret illeti (Képfaragó), raw konverterben kiveri a szememet a különbség, nem értem hogy nem látszik?"
Ha annyira kiveri szemed a különbség, akkor ott nekem felmerül, hogy rossz a színmenedzsment beállításod. Eleve, ha raw-ban fotózol, akkor mindegy, hogy a fényképezőgép színtér beállításod mire van állítva, ugyanis raw-ban nincs beágyazott színporfil. A konverter jellemzően ProPhoto RGB munkaszíntérben dolgozik, ehhez használsz valamilyen eszközprofilt(pl. Adobe Color, vagy egyedi kalibrált), majd amikor exportálsz, akkor megadod, hogy milyen beágyazott színtérrel rendelkezzen a kép. Na most ha olyan képed van, akkor a vörös-narancsnál láthatsz egy kis eltérést az AdobeRGB javára, valamint a zöldek kevésbé laposak, de nézni kell egy darabig, mire meglátod a különbséget.
Ha esetleg a monitorbeállításoknál azt látod, hogy az AdobeRGB mód húdeszépszínes, míg az sRGB olyan visszafogott, akkor rossz az eszközprofil beállításod a monitoron. Magyarán sRGB-ként kezeli az AdobeRGB-t a rendszer, és mivel hibás a hozzárendelés, brutál módon túlszaturál mindent. (azt is érdemes tudni, hogy pl. a Win asztali környezet nem kezeli a széles színteret, szóval ott mindig rosszak a színek, de ha a programjaid jól vannak beállítva, akkor ott stimmelnie kell. Képnézegető, Adobe, böngésző(csak Firefoxnak van teljes színmenedzsmentje), ezeket mind be kell állítani.

Előzmény: 4557 (22088)