Törölt nick Creative Commons License 2023.02.20 -1 1 135786

Sokat kínlódtam hasonlóval, rackekben használatos, (több tizezer ft darabja), teljes fémépítésű, nagyon magas minőségű ipari ventillátorokat újítottunk fel, csapágycsere, stb.

Próbáltam vele (több darabbal "párhuzamban") lakásban nagy tömegű légszállítást megoldani, csökkentett fordulatszámon természetesen.

 

Ami egyedül "működött", az a bolti frekiváltón kívül (amivel sípolt, búgott, huhogott, nem indult, mivel nem volt ekkora induktív terhelés mellett kielégítően színuszos az olcsó gagyi amit kölcsönkérni tudtam)....

A házi megoldás még ami ment, az olyan volt ,hogy egy rohadt nagy 50hz-es trafóra nagyáramú félvezetőkkel 12V-ról kisfeszültségű nagyáramű színuszos invertert építettem.

 

Tehát a 12V nagyáramú kapcsolótápokkal előállított DC-t "alakítottam" kb 9V effektiív értékű "szintetikus szinusszá", (szinuszos árammá) majd azt tranzformáltam fel kvázi, némi kondis jelalak simítással segítve, 230V-ra.

 

Ez is akkora volt mintegy ház, a vesztesége legendás, (10% hatásfok körül)  a trafó és a félvezető mező fűtött mint állat, mert 50hz-es toroid az nem 25hz-re van, sem a vas, sem a méretek, sem egyebek...., de kb itt elakadt ez a dolog, mivel ezt a fagyiskocsi méretű szart tovább miniatürizálni, vagy bármi módon feljavítani ép ésszel nem lehet.

 

A 230V-os frekiváltó házi építésébe viszont ahogy van belebuktam.

De mivel tudom, ismerem, pontosan mi van az ipari konzumer cuccokban, pl egy mosógépben, klímában,  2-3 cél ic+porcesszor is CSAK a motor forgásért felel, fél tepsinyi panelon párszáz(!) alkatrész és ott MINDEN kritikus, így nem is voltam nagyon meglepve, mikor sorban robbantak fel előbb a mindeféle UPS-ekből és tápokból bontott, később méregdrágán, újonan vett kapcsoló alkatrészeim.

Nem erős motorok vagy mosógépdob, hanem szaros ventillátorok forgatása volt a feladat...csak emlékeztetés képpen.

 

A mosógépek ,régi, inverterek előtti szinkronmotorjai, (csakúgy mint a szobai ventillátorok), átkapcsolósak, többszörös tekercseléssel,... tehát tkp több eltérő pólusszámú -fordulatú- motor egyetlen mechanikai testben..ami drága, nehéz gyártani, "sok" réz kell bele, (mint régen mindenbe).,..de az elektronika elterjedése előtt nem volt más, csak ez..szobaventi máig ilyen, mert nem fér az árába bele semmiféle primitív szabályzó,... mivel ilyen 230V-ra garantáltan nem létezik.

 

Ennyit ennek a problémának a két izzóval, két kondival,  meg kidobott porszívó teljesitményszabályzójával való "tuti" megoldhatóságáról.

 

 

Előzmény: Atis57 (135779)