Espal Creative Commons License 2000.03.20 0 0 11
Hello!
Nos ez a sokszelep dolog valoban az áramlási keresztmetszet növelése miatt van ,de gyakorlati haszna csak a magasfordulatu motoroknál van(legalább is benzineseknél).Ebben a kategoriában a csucstarto a Honda hengerenként 8 szeleppel,ováldugattyus GP motorjában melynek fordulatszáma joval 20000f/p felett volt (a szelepszárak vastagsága a golyostoll betét szintjén volt).Számitások szerint az optimális a három szelep,de a néggyel szimetrikusabb lehet az égéstér.A szelep vezérlés idejének válltoztatására a legegyszerübb modszer (ami a nagyfordulatszámu motorkerékpárokon álltalános)a vezérmülánc feszitö mozgatásával történhet az olajnyomás segitségével.Egyébként a leg optimálisabb megoldás a motortol mechanikailag független megoldás lenne(elektromos,pneumatikus),de ennek megvalositására (az F1 kivételével) nincs igazi igény (jobban megéri üzemanyag cellába ,hibridhajtásba innoválni).Furcsamodon a négy szelep legjobban a nagyteljesitményü diesel motoroknál terjed (az összes uj kamionban ilyen van).Itt van gyakorlati haszna mivel tervezhetö a levegö örvénylése (ez a GDI-re is érvényes).A repüléstechnikában viszont már nem 60 éve hanem joval régebben találunk több szelepet ,a dupla gyujtás pedig biztonsági okokbol kötelezö.
ESpal