gnrb Creative Commons License 2022.12.07 -1 0 1764

Én is azt látom, hogy hasonlóan gondolkodunk a témában.
Összetett kérdés ez a melegítés, illetve az autó igénybevétele a melegedés fázisaiban, az anyagok és a technika is sokat változott az elmúlt időben. Sok mindenben javult minden egy ideig, majd jött a tervezett élettartam, ma már csak az a lényeg, hogy a garanciaidőt és az első tulajt kiszolgálja.
Nekem nem lenne ennyi türelmem (vagy inkább időm), hogy így kísérletezzek a melegítés/elindulás idejével, de érdekes, amit tapasztaltál.
Hiszek abban a többször leírt javaslatban, hogy ne melegítsünk hosszan álló helyzetben, a sokáig tartó üresjárat nem előnyös, és ráadásul nem is melegít hatékonyan. Ezért is iktattam be a hidegben egy kis kerülőt a munkahelyről hazafelé, hogy melegedjen kicsit, nyilván többet kopik minden (kuplung, váltó, fék, gumi), de szerintem megéri, mert legalább a vízhőmérő szerint meleg motorral érek ki a pályához.
Érdekességképpen, dízelnél tapasztaltam (télen) olyat, hogy pályán megküldve ténylegesen bemelegedett, majd utána kb. 5 perc alapjárati ketyegés során visszaesett a vízhőmérő, nem is kicsit, mindezt jó termosztát mellett! Na, azokban lehet fázni, van rossz tapasztalatom Kiával és Renault-val (Dacia) is, egy jó hatásfokú dízel érdemi terhelés nélkül nem sok veszteséghőt termel.
Egyébként én is úgy szoktam, hogy megvárom az emelt fordulat visszaesését (nálam 20-30 mp), addig elhelyezkedem kényelmesen, övet csatolok, rádió bekapcs és lassan elindulok. (Rossz benzinnel már előfordult olyan, hogy percekig bőgette 1500-on, de adalék segített.) Megpróbálok a műszaki érzékem szerint az autónak legkevésbé ártó módon eljárni, és ugyanígy vagyok minden mással is, nem csak az autóval.

Előzmény: misinator (1763)