misinator Creative Commons License 2022.12.04 0 0 1757

Szerencsére kihalt a fórum.

 

Csak egy-két érdekesség:

 

A téli hideget - ahogy az eddigi saját autóim - az ezresem sem szereti; amíg nem teszek meg vele a délutáni haza útvonalon minimum 5,5 kilométert, addig morog, brummog a motor/váltó(?) a várost elkerülő országúton 90 km/h óránál is hetedikben, úgy, hogy városi szakaszon előtte poroszkáltam ki 3 kilométert. Ha kézzel visszaváltok hatodikba ideiglenesen, akkor persze elmúlik ez a zavaró jelenség.

Ha túl vagyok ezen az ominózus első 5 és fél kilométeren, akkor már nem morog, még ha csak 80 Km/h-val is megyek hetedikben. (Azalatt következetesen levált hatodikba)

Jó lenne valami alkalmazással látni élőben, OBD-n keresztül, hogy a mi helyzet ilyenkor a motor/váltó olajhőmérsékletekkel, illetve a hűtőfolyadékkal a valóságban.

Tudom, kapcsoljak ilyenkor zenét (szoktam)...

 

 

Amúgy - így hidegben, reggelente figyelve - következetesen 3,2 kilométernél éri el a mutató szerint a motor az üzemi hőfokot - ha nem használok szellőztetőventilátort és le van tekerve a fűtés (manuális klíma). Persze kormány és ülésfűtéssel könnyű ...

Ha fel van tekerve a fűtés, de még nem kapcsolok ventilátor, akkor még plusz 500 m. Ha feltekerve megy a ventilátor is, akkor meg 1 kilométer, amíg beáll a mutató. De mivel araszolok a reggeli csúcsban, ezért nem akar telni a kilométer...

Visszatérve a bűvös 3,2 kilométerre; ezt olyan rigorózusan betartja, hogy akkor is ennyi, ha (igen-igen ritkán) 2 kilométer és 3 perc után után országútra hajtok és ott gyorsítok fel, de akkor is ennyi táv (megnéztem!), ha munkahelyről távozva nem az elkerülő fele megyek, hanem a belváros fele araszolok és akár 25 perc(!) alatt érem el ezt a távolságot. Mondom, utastér fűtés nélküli esetekben.

 

Amiért mégis hosszabban megírom ezt a hozzászólást, az az, hogy véletlenül ráakadtam egy csupán hét napja; "Joe Black" által feltett POV videóra az ominózus motor/váltó verziójú I30-ról.

Az ő videóit eddig is nagyon szerettem, szerintem nagyon sokat elárul egy autóról, hogy milyen is, amikor ő tesz vele egy tesztkört.

 

"Unlimited Autó" videója alapján is megmertem rendelni a konfigurációt, de Joe Black-é  - már a tapasztalatok birtokában - szerintem többet ér.

https://www.youtube.com/watch?v=c9_YLvmHCGA

 

"Joe Black" videója:

https://www.youtube.com/watch?v=brWN6wdo4q4

 

Ami eltérés a tesztautóhoz képest az enyém, az a felszereltség:

A "Life" autómban nincs elektromos hátsóablak tekerés, stb. és szerencsére nincs:

- Krómhatású dekor a szellőzőfúvókákon

- érintőképernyő

- TFT műszerfal (jobban le is olvasható a hagyományos szerintem a videókat nézve)

- LED lámpa

- Csicsafényezésű hűtőmaszk

 

Még annyit, hogy Joe Black videóján gyönyörűen hallható - persze ehhez megfelelő hangsugárzó kell, különben semmit nem hallani belőle - amit már régebben említettem, hogy kis sebességnél időnként/helyenként nem vált eléggé le a váltó kigyorsításhoz, s ilyenkor rendesen morog - 34 Hz-en.

Na most az én hazatartó útvonalamban van egy ilyen hely, ahol ezt - a forgalommal haladva - következetesen eljátssza. S mivel partos a gyorsítási szakasz, ezért - az előttem cammogók miatt, pedig én nem hajtok túl dinamikusan - ezt a morgást hosszú másodpercekig rendre produkálja.

https://www.google.hu/maps/@48.1139775,20.8399262,3a,75y,155.4h,92.54t/data=!3m6!1e1!3m4!1sYrJ31aQ3aCdD2mX8dsEicg!2e0!7i16384!8i8192

De ilyenkor én már nem nyúlkálok a váltókarhoz...

 

...ahogy telik az idő, egyre markánsabban érzem a különbséget a Hyundai és a VII-es e-Golf között (lábtörésből, szalagnyúlásból gyógyulgatva most nem alkalmanként, hanem csak ezen dolgozom).

A Golfnak jóval alacsonyabb, na és persze hátrébb is van az érzett súlypontja. A futóműve feszesebb, huplis úton nem lobog a levegőben, mint az I30, s a kormányzása is jóval közvetlenebbnek érződik, pedig ugyanannyit kell tekerni.

De nevezhetjük sprődebbnek is, mert még ha lenne is hatótávja (ilyenkor télen 120 - jó ha 180 kilométer, mielőtt levenné az egyéb fogyasztókat...) akkor sem lenne való utazóautónak.

Közvetlenül átülve utána az I30-ba, az egy emelés után magasan maradt billegő orr/fejnehéz kérődző, amiben - mint az összes belsőégésű motoros autóban az elektromoshoz képest - valami steampunk car gépészete húz, von, szuszog, zakatol:

https://i.pinimg.com/736x/a6/04/36/a604365d7334b7a8dbe459a71e452a9c.jpg

 

Mivel a két autó a gyakorlatban ugyanannyi idő alatt gyorsul 100-ra, ezért az óriásinak érzett különbség a két hajtáslánc jellegéből fakad:

Az elektromos elinduláskor is már teljes ereje teljében zúdul neki (csak az elektronikus teljesítménycsökkentés csillapítja, ha kell), de a menetellenállások növekedésével párhuzamosan nem nő igazából a teljesítmény, száznál már - ahhoz képest, hogy előtte hogy nekidurálta magát - hiába a 100 kW (136 PS) kezd "bevérezni a szeme", csak a "gázra" az azonnali meglódulás kelt illúziót.

Az I30 apránként szedi össze az erejét, hogy aztán száznál még azt hidd, itt mindig csak nőni fog a teljesítmény...

 

Más:

AZ 1711-es hozzászólásomban említettem, hogy egy (hölgy)ismerősöm átvette még a nyáron az új Kia Ceed 1,5 T-GDI (nem lágyhibrid) kombiját.

Mondanom sem kell; terelgettem az autóválasztásakor...

 

Már több alkalommal vezettem; amit megemlítek, az egyszer autópályán, másik alkalommal Jávorkútra autóztunk fel-le a Bükkben - ekkor és azóta többször is autóinkat cserélgetve.

Ami meglepő volt számomra, hogy hiába a katalógusban impozáns gyorsulási értékek, elváltásokkor 6000-ig szívbaj nélkül kiforgatva - az első útján már az országot autópályán átszelő -  Kia motorját, ezt gyakorlatilag egyáltalán nem éreztem. Ezt nyilván a kézzel váltások alkalmára várások, no meg a bármennyire gyors, de a DCT-hez képest jóval lassabb váltások érzete okozzák. Míg a DCT-nél ugye csak nyomni kell a gázt, mint süket a csengőt...

Még egy érdekesség:

130-nál hatodikban 100-150-el többet forog a négyhengeres 1.5-ös, mint az ezres háromhengeres hetedikben!

S akkor még ott van fülre az egy időegység alatt  több munkaütem miatt nagyobb fordulatszámúnak halott négyhengeres.

Nagyon fura élmény volt ez; rendre lenéztem a váltóra, hogy nem e hagytam ötödikben...

https://www.automobile-catalog.com/performance/2022/2973035/hyundai_i30_1_0_t-gdi_mhev_48v_120_7dct.html#gsc.tab=0

https://www.automobile-catalog.com/performance/2022/3123455/kia_ceed_sportswagon_1_5_t-gdi_160.html#gsc.tab=0

 

Mellesleg a futóműzaja egyértelműen markánsabb (volt), mint az I30-amnak. De:

- Szélesebb kerekekkel van szerelve

- Nem néztem, de lehet más a gumi márkája/típusa is

- kombi

 - s akkor még nem volt alváz és üregvédőzve (múlt hét óta van, s a tulaj véleménye szerint első benyomásra határozottan jót tett neki)

 

Ami érződik:

Ez az ezresnél fajlagosan kisebb literteljesítményű motor kevésbé turbóból, inkább lökettérfogatból dolgozik. S így a az autópálya partokat jóval fölényesebben oldja meg, mint a kis háromhengeres...

A Miskolc- Jávorkút - Miskolc útvonalon pedig az tűnt fel - miközben a szerpentinen szorgosan váltogattam -, hogy ez a nagyobb motor (a váltóhoz nem nyúlva) nem annyira élénk, nem annyira dinamikus, hülyén hangzik, de érzetre erőtlenebbnek, kevésbé meggyőzőnek tűnt, mint a pöttöm ezres.

 

 A választ egyrészt adhatja az, hogy ugye erőteljesebb a kisebb motor esetében a turbó hatása, illetve az, hogy a négyhengeresben nincs a "bütyökbillegető" CVVD (Continuously Variable Valve Duration) vezérlés (erről már többször is tettem be videót), hanem "csak" a - ma már hagyományosnak számító - vezérműtengely szögállító CVVD (Continuously Variable Valve Duration) rendszer!

Ezen igencsak meglepődtem, amikor utánanéztem.

https://www.automobile-catalog.com/car/2022/2973035/hyundai_i30_1_0_t-gdi_mhev_48v_120_7dct.html#gsc.tab=0

https://www.automobile-catalog.com/curve/2022/3123455/kia_ceed_sportswagon_1_5_t-gdi_160.html#gsc.tab=0

 

Na, de ha már ennyit szapultam az 1.5-ös kombit, akkor tegyük hozzá, hogy:

1, A Kia kombinak független hátsó felfüggesztése van, míg az I30-amnak csak csatolt hátsó futóműve van, s bizony az előbbi kifinomultabban viselkedik.

2, Bármennyiszer is cserélgettük oda-vissza azonos útvonalakon a két autót, mindig lenullázva a fed.comp.-ot, a nagyobb motoros Kia kombi mindig 1 decivel kevesebbet fogyasztott, mint az ezres I30!

Mellesleg nagyjából ezt ígérik a katalógusadatok is...