ruzsa janos Creative Commons License 2022.10.31 0 0 10306

Lítium-akkuval kapcsolatban kérdeznék:

Tudja esetleg valaki, hogyan működik egy autóindító booster?Van egy cellehibás példányom, Osram OBSL300. LiCoO2 cellái vannak, tasak típusú, 4 sorba kötött cella, Fullymax FBC 636888, kimondottan erre gyártják. A készülékbe integrálva van a 4 cellás BMS - de ennek csak a töltésben, meg az USB töltőfunkciónál van szerepe. Az eredeti cellák nagyon drágák, viszont nekem USB tápként is jó, tehát kapott 4 darab samsung 2200 mAh s 18650 cellát, tölti, tápként működik, micro usb kábelről.

Na és akkor a kérdéek:

1. Csak 4.12 volt cellafeszültségig tölt, utána üzemszerűen lekapcsol. Ez az élettartam növelése miatt lenne?

2. Booster üzemhez tartozik egy kábel, rajta egy relét is tartalmazó dobozzal.Ha ráteszem egy 12.5 voltos akkura, előbb polaritást vizsgál. Ha rendben, akkor nem történik semmi - várakozik. Ha leveszem az akkuról, tehát leesik a feszültség, mint indításkor, akkor bekapcsol a kábelben a mágneskapcsoló, a kimeneten megjelenik a 16.4 volt, majd kb 0.5 másodperc után, gondolom mert nincs terhelés, és marad a 16.4v, lekapcsol. A cellákon booster üzemben szerintem nincs aktív védelem.Ennyi lenne az össz biztosítás? Pl valami időkorlát, meg az 1 darab NTC?

3. Tételezzük fel, hogy van az a helyzet, amikor akár a cellák megölése árán is muszáj indítanom (rásegítenem) vele. Egy dízelmotor indításkor felvesz olyan 150-200 ampert, 1-2 másodpercig. Ha csak lemerült az akku, tehát rásegíteni kell, akkor az eredetivel párhuzamosan működik a booster. Egy 3-4 másodperces túlterhelésnél mire lehet számítani? 20A-re tartósan terhelhetők a 18650-ek.(igen, láttam már cellát megsemmisülni, a sajátját szándékosan, kültéren szúrtam át. Láng nem volt, csak hő, és mérhetetlenül sok füst)

 

+1 Ha egy elektromos vagy hibrid autót kell "boostolni", akkor a 12 voltos akkun nem jelenik meg túl nagy feszültségesés indítózáskor, mert a 12 voltos rendszerrel csak bekapcsolja a HV akku leválasztó mágneskapcsolóit, meg a 12 voltos hálózatot.Ezt vajon tudja kezelni egy ilyen booster? Illetve ha igen, akkor mit szól ilyenkor a 16.4 volt rákapcsolására az EV autó? A 16.4 nyilván leesik valamennyire, de még 3.7 volt is 14.8 volt feszültséget jelent.