Tiszta tudat Creative Commons License 2022.09.26 0 0 6727

 

 

Mit csinált Gótama úr a bódhi-fa alatt?

 

A JÓGA 8 LÉPCSŐFOKA

1./ JÁMA: Társadalmi érintkezés szabályai. Tartózkodás a hazugságoktól, lopástól. Erőszak kerülése. Ragaszkodás elkerülése.  Nem ártás.

2./ NIJÁMA: A személyes viselkedés Dharmikus elvei. Elégedettség, tisztaság, önálló tanulás, önfegyelem, alárendelődés Istennek. A tisztaság a vegetáriánus étkezést és a fizikai méregtelenítést is magában foglalja.

3./ ÁSZANA: Fizikai pozitúrák, testhelyzetek. A belső tudatunkkal harmóniában lévő pozitúra, testhelyzet. Célja: a meditációt elősegítő, fenntartott, vagyis kényelmes ülőhelyzet elsajátítása. Az ászanák egyensúlyt és harmóniát hoznak a fizikai testnek, az izomzatnak, csontrendszernek, izületeknek.

Az ászanák a fizikai test ajurvédikus kezelési rendszerének része, tehát gyógyhatásúak. A pozitúrák a vitalitás fokozására, a dosák kiegyensúlyozására használhatók. A test minden feszültségétől való megszabadítása.

Az ászanák kivitelezése megkívánja a jáma és nijámák jelenlétét, hogy inkább ihletett ÖNVIZSGÁLAT legyen, mint egyszerű torna, nyújtó gyakorlat.

Az ászanák célja az egész test tudatosságának a fejlesztése. Meg kell tanulni az elmének tökéletesen kapcsolatba kerülni a testtel, vagyis az elme és a test harmonizálásával , lassan megjelennek a Jóga  gyümölcsei, a spirituális ajtó kinyitása.

A test-lélek-szellem egyensúlyba kerülésével, harmóniába kerülésével rengeteg energia, prána szabadul fel, az erőkifejtés, vagyis testedzés mellett egyben energetizál. Természetesen helytelen gyakorlás esetén energiavesztés történik.

A Jóga gyakorlásának a fizikai testen kell kezdődnie! Mely – összefoglalva – attól válik Jógává, hogy a mozgás a légzéssel egybekötött, összhangban van. A gyakorlatozás alatt a tudatot lecsendesítve a test érzékelésére összpontosítunk, ezen keresztül közeledve a magasabb Én megismeréséhez, s mind ezt áthatja a jáma és a nijáma.

4./ PRÁNAJÁMA: Nem egyszerű légzésszabályozás, hanem az életerő (prána ) irányított kiterjesztéseit jelenti. TUDATOS LÉGZÉS. A PRÁNA ELMÉLYÍTÉSÉT ÉS KITERJESZTÉSÉT foglalja magában. Amikor a prána nyugalomba kerül, az életerőn keresztül az érzések, érzelmek, és az elme is nyugalomba kerül.

A Pránajáma egy másik ajurvédikus módszer az élénkség, az életerő fokozására és a gyógyítás erejének a támogatására. Leghatékonyabb gyógyító ereje, a légzési, keringési és az idegrendszeri betegségek kezelésében van. De kiváló a legyengült állapot, alacsony energiaszint, krónikus fáradékonyság, a gyenge immunitás és a lábadozás állapotára is,

5./ PRÁTJÁHÁRA: A tudat kikapcsolása, illetve ÉRZET FIGYELÉS, vagyis az érzések helyes irányítása és azok csillapításának képessége. Ennek nélkülözhetetlen feltétele az ászana, és a pránajáma helyes végrehajtása és különösen a prátjáhára is feltétele a helyes ászana és pránajáma végrehajtásához. Ez a céljuk és hatásuk is egyben. Az ászanák edzik az elmét, meghitt kapcsolatba hozza a testtel, ezáltal a fizikai érzékeléssel, miáltal lazul a test, múlik a feszültség. A pránajáma pedig megtanítja az agynak, hogy bizalmas és kellemes viszonyba kerüljön a finom fizikai és érzelmi érzékeléssel. Ily módon az elme lassan, lépésről-lépésre befelé fordul, hatékonyan leválasztja a tudatot a saját vibrálásáról. Ez nem azt jelenti, hogy nem érzékelünk, elveszítjük a kapcsolatot a realitástól, nem vagyunk elvágva a külvilágtól, egyszerűen csak elkülönülünk tőle. Egy tudatos állapot.

A Jógázás célja – ezen a szinten – az elme spontán reakcióinak tudatossá tétele, s aztán ennek túlhaladása.

6./ DHÁRANA: Koncentráció az egyhegyűség-tudatállapot. Az elme belső állapotának megszilárdítása: „

EGY ÉRZET FIGYELÉS.

ÖSSZPONTOSÍTÁS, AZ ELME EGYETLEN PONTHOZ RÖGZÜLÉSE.

Patandzsali: Jóga szutra  III. 1.