Újlaki Creative Commons License 2000.02.17 0 0 340
"...Volt olyan lezúgás is, hogy bekerült a transzónikus zónába a gép, ekkor elkezd hátra menni az AC azaz sűlyedni kezdett a gép orra. Ettől tovább gyorsult, amitől tovább nyomta az orrát, és ez a folyamat csak a talajbacsapódáskor fejeződött be."

A korai Learjetek - a kicsik közül ő a kedvenc - tipikus problémája a túlgyorsulás. Nem lehet leállítani, ha bekövetkezik, ezért ott talán a jól ismert stick pusher helyett stick puller van...

A künnfentesek számára (finom kritika ért, hogy néha túlságosan is szakmai a szöveg, a kívülállük alig értik):

Az átesés az egyik legveszélyesebb dolog, ami a repülőgéppel történhet. A túlságosan lelassuló repülőgép szárnyán egyszer csak nem növelhető tovább a felhajtóerő, minél jobban húznám a kormányt, annál jobban süllyed és lassul a gép. A legtöbb esetben az aszimmetria miatt az egyik szárnyát le is dobja, és akkor szinte elkerülhetetlen a dugóhúzó.

A szerencsés aerodinamikájú gépek maguk jelzik az átesés közeledtét: a gép és a kormány remegni kezd. Ezt nem lehet nem észrevenni. Vannak alattomosabb gépek, ezek maguktól nem remegnek, hanem hirtelen esnek az átesés bűnébe. Emiatt egyes gépek kormányába úgynevezett stick shacker van beépítve, ami nem ropival dúsított koktélt készít, hanem a kormányoszlopot kezdi rázni az átesés határán, mesterségesen előidézve a jóindulatúbb típusok természetes rázkódását. Más gépeken, ahol az átesés még kritikusabb, mgé tovább mentek: egy hidraulikus vagy más szerkezet egyszerűen előretolja a kormányoszlopot, ha a gép túlságosan lelassult, megelőzve így az átesést; ez a szerkezet a stick pusher. A Learjetben ehelyett stick puller van, azaz vissazhúzza a kormányt, még mielőtt a gép végzetesen túlgyorsulna.

Az újabb Learjetek már talán nyilazott szárnyúak, és ezzel talán sikerült megoldani a problémát.

Előzmény: vince (335)