vince Creative Commons License 2000.02.17 0 0 335
Mindenkitől ezer bocs. Az egyik beszólásom rossz helyen szállt kényszer-le :-)) Az irányítós topicba ment volna, és nem panchonak, hanem iborlinak. Mindenki írhat nyugodtan tovább, az esemény kivizsgálás alatt, egyenlőre semmilyen intézkedést nem kell miatta foganatosítani :-))

Az utas gépek sebesség korlátja még jóval a kormányfelületek problémáján innen van. A hullám ellenállás rohamos növekedése, és a lokálisan megjalenő hangsebesség feletti zónák panelekre gyakorolt hatása miatt nem kergetik 0,89 mach fölé még a gyorsabbak közé tartozó Tu-154 et sem. A kormányfelületek nem minden esetben kerülnek annyira szar áramlásba, hogy fordítva kezdjenek működni, bár kétségtelen, hogy a korai transzónikus repülések nagyrésze ezen vérzett el. Viszont a transzónikus tartományban az addig tuti kis modellünk, bekrampecol, az AC hátra vándorol (az eredő erő támadáspontja sebesség függő lesz), a stabilitás esetleg túl nagy lesz. Volt olyan lezúgás is, hogy bekerült a transzónikus zónába a gép, ekkor elkezd hátra menni az AC azaz sűlyedni kezdett a gép orra. Ettől tovább gyorsult, amitől tovább nyomta az orrát, és ez a folyamat csak a talajbacsapódáskor fejeződött be.
És akkor ez még csak a kereszt tengely körüli, vagy bólintó stabilitás.

Pancho: Rengeteg helyen olvashatsz erről. De a legtutibb egy jó ábra. (IMHO) Ha a többiek megengedik, hogy ronda vektorokkal meg egyébb absztrakt jelölésekkel rondítsam el, eddig jókedélyűnek mondható beszélgetésünket, akkor ígérem még a héten lesz, stabilitási ábra a fórumban :-))