Csak leteszem ide is a névjegyem :-))
Azért nem mindegy, hogy előtte, vagy mögötte van mert a gravitáció csak egy irányban tud hatni. (jó esetben a felhajtó erőt sem akarjuk a gép lefelé gyorsítására használni. Csak az egyszerűbb kezelés miatt vezeted be azt a modellt, hogy a felhajtó erő mindig 1 pontban van, akkor mellé veszel egy a felhajtó erő tényezőtől (állásszögtől) független de állandó nyomatékot. Mellesleg ez egy orr nyomó nyomaték. Ami kis állászögeken jelelntős, szerkezeti méretezés miatt fontos. Nagy állászögeken viszont a modell erő komponense a fontos.
Ha az AC mögött lenne SP , akkor növekvő állászögre növekvő orr emelő nyomaték alakulna ki ami a pozitív visszacsatolás azaz az instabilitás definíciója.
Ez a modell elég jó (lásd összes utas forgalmi gép) a transzónikus , és szuperszónikus tartományokban van némi zűr.
Hogy miért lehet + állászögre trimmelni egy vezérsíkot? Miért ne, ha a repülési helyzet ezt kívánja. Különben lehet hogy pont akkor amikor olyan van és + re trimmelik alig ébred rajta erő. Igyekeznek utazón a vezérsíkot 0 erőre állítani.