farigó82 Creative Commons License 2022.06.29 -2 1 26400

Nagyon örülök, hogy látod a problémát.

Itt az ellenpont: https://index.hu/belfold/2022/06/29/nyugati-palyaudvar-nyertes-palyazat-europai-unio-vitezy-david-kozlekedesi-allamtitkar/. Az újságíró itt VitézyDávid olvasótársunk fb-posztját hivatkozta, amiben nincs semmi további hivatkozás. Az sincs benne, hogy mely EB-szerv minősítette ezt a még nem beadott (bíróság által változatelemzés hiánya miatt megsemmisített engedéllyel rendelkező) beruházást, mit jelent a "jó minősítés", és erre milyen dokumentumot adtak ki. Anélkül, hogy az ezen a fórumon felnőtt olvasótársunkat nagyon minősíteném, szerintem megállapíthatjuk, hogy ez a fb-poszt nagyon komolytalan.

Ha mégis támogatóan állna ehhez hozzá bármely EB- vagy EP-szerv, azzal elodázná a Bécs-Pozsony-Budapest térségben a teher- és a személyforgalom szétválasztását, azaz makrogazdaságilag kedvezőtlen helyzetet teremtene az EU lakosságának közel 5%-ának (+ nem felelne meg az EU Fehér Könyvének a 2030-ig esedékes kívánalmainak = minden vasúti ágazat kétszerezett kínálatának).

 

Maga a digitális KÖFI (központi forgalomirányítás) egyébként része a BAVS (Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégia) kormány által tavaly decemberben elfogadott változatának. Ezzel a probléma, hogy ezzel a kormányhatározattal azonos közlönyben jelent meg a 2. Európai Hálózatfinanszírozási Alap (CEF2) forrásmegosztása, és a BAVS legtöbb eleméhez - beleértve a digitális KÖFI-t - nem társítottak forrást. A Déli Körvasút vágánybővítésére szántak ebben 70 milliárd Ft-ot, amit előlegként már megkapott a nyertes kivitelező. Ez arra jó, hogy a kiviteli tervek készüljenek, miközben kedves olvasótársunk hátraltatja a V0-t. Miért műveli ezt velünk, ha egyszer gazdaságilag erősen hátrányos? Ennek az az oka, hogy 2013-ban született a V0-ról egy erősen kényszerpályás tanulmány (peremfeltétel volt a Vál-völgy érintése), és olvasótársunk azt mondta a politikai döntéshozóknak, hogy ennél még az is jobb, ha Európa kelet-nyugati teherforgalma Budapest közepén halad át. Lehet, hogy ebben igaza volt, de látjuk az árát, miközben egy meglévő nyomvonalakra épített V0-lal és digitális KÖFI-vel mindnyájan sokkal jobban járnánk.

Ez nem jelentené az S-Bahn koncepció feladását se. Maga a Kelenföld-Népliget (-Ferihegy) tengely ekkor egy "elő-S-Bahn" lehetne minden ágazatban ütemes menetrend szerinti vonatokkal, amik között a távolsági vonatok előzhetnék a kisebb megállókban megálló elővárosiakat. Természetesen ez nem váltaná ki az alagutas (Kelenföld-Városliget) belvárosi tengelyt (alternatívaként AliGutat), amiben azonos megállásrend miatt 2-3-szor több elővárosi vonat is áthaladhatna.

ex41fan

Előzmény: ÁsítóSárkány (26399)