Újlaki Creative Commons License 2000.02.13 0 0 1389
Kedves Madárember, örülök, hogy ideszálltál közénk.

Ezek szerint te lennél a legfiatalabb madárember, aki egy "éles" kötélszakadást átélt? Gondolom, sokan irigyelnek ezért. Mivel "abban" a korban már én is erősen rövidlátó voltam - nálam jobban rövidlátó csak az MHSZ és a repüléssel foglalkozó hatóságok voltak -, nekem is csak egészen kevés vitorlázórepülős élmény jutott.

Az egyik viszont egészen kívülállóként, amikor Hármashatár-hegyi (egészen pontosan: az Újlaki-hegy lábánál elterülő) vitorlázórepülőtére melett sétálva, mint királnduló, néztem végig egy szintén "éles" kötélszakadás folymánaként 25-30 méter magasan repült "hosszúfalat", a majdnem földig lógó szárnnyal végzett helyben-megfordulást, majd a szinte pontosan a leszállójelre, csak ellenkező irányból végrehajtott tökéletes leszállást.

Mivel udvariasan szóvá tették, hogy ez a téma néha nagyon elmegy szakmai irányba, és a kívülállók számára sokszor érthetetlenné válik, nos, a vitorlázó- és egyéb repülést nem ismerők számára elmondom, hogy mivel a kötélszakadást teljes biztonsággal elkerülni nem lehet, mint a repülésben minden előre látható "váratlan" helyzetre, erre is ki vannak dolgozva a megfelelő eljájrások, és ezeket nem csak tankönyvből kell megtanulni, hanem bizony gyakorolják is. A növendék soha nem tudhatja, hogy oktatója melyik felszállásra tartogatja számára a "kellemes" élményt, amikor is a kis piros kar meghúzásával idő előtt leoldja a kötelet, imitálva ezzel a kötélszakadást. A Góbénak majdnem mindegy, hogy a kötelet leoldották-e vagy elszakadt, vészesen csökkenni kezd a sebessége, és ha a pilóta pillanatok alatt nem nyomja le az orrát (t.i. a Góbéét), akkor már nem is tudja, mert az egészen lelassult gépnél már a magassági kormány sem működik. Ezért gyakorolják a helyzet azonnali felismerését és a megfelelő eljárást. A lenyomott orrú gépmadár sebességet gyűjt, és akkor már lehet - villámgyorsan - dönteni, hogy elég-e a reptér túlsó végéig hátralévő táv a leszálláshoz és a kiguruláshoz, vagy pedig tovább kell repülni, megfordulni és visszafelé - esetleg, ugye, hátszélben - leszállni.

Előzmény: Madárember (1386)