Katonka Elvtárs!
Egy kis gyártástörténeti adalék:
Tegnap szétszedtem két ugyanolyan Riga trafót, s azt tapasztaltam, hogy nem ugyanolyan rézhuzal van bennük. Sajnos mindkét trafó külseje korrodált volt, így nem látszott rajtuk a gyártási év. A szekunder tekercsnél a drót mindkettőben 8 ezredmilliméteres volt, de a primér huzal az egyikben 2,2 tizedes, a másikban 3,5 tizedes volt. A menetszám kb. ugyanannyi mindkettőnél.
Három oka lehet ennek:
- Az elvtársak rájöttek, hogy nem igazán tökéletes a Riga trafó, ezért módosítottak, fejlesztettek rajta (nem túl sikeresen).
- A korábban sem túl jól működő trafóból kispórolták az anyagot, majdnem a felére csökkentve a drót vastagságát.
- Az elvtársak azzal dolgoztak, ami épp volt raktáron.
Ha minden jól megy, mostanában jópár trafót szét fogok szedni, s megpróbálom évszámokhoz kötni a változást.