Újlaki Creative Commons License 2000.02.12 0 0 308
pancho, te a súlypont-változás korrigálásáról beszélsz, az részben így is van.

De a lényeg az alaphelyzet. Akármennyit, akárhová is álíltod a stabilizátort, az mindig lefelé húzó erőt ébreszt. A súlypont nem kerülhet a szárny aerodinamikai középpontja mögé, mert akkor felborul a repülőgép.

A súlypontot elsősorban a rakodással kell jó helyre tenni, a vezérsík azt nem korrigálja, hanem a magassági kormány kitérését "hosszabbítja meg". Még ha van külön trimmlap is, erősen orrnehéz helyzetben, bizonyos fékszárny-állásnál vagy kilebegtetésnél egyszerűen kevés volna a magassági kormány kitérítése felfelé. Ezért pár fokkal lebillentik a stabilizátort, és akkor a magassági kormány kicsit visszamehet.

De a stabilizátor minden súlypont- és fékszárnyhelyzetnél lefelé ható erőt termel. Enélkül nincs repülés. A lefelé térített magassági kormány is csak annyiban kelt felfelé ható erőt, hogy csökkenti a stabilizátor lefelé ható nyomatékát, de az végig a negatív tartományban marad. Különben fejreáll a repülőgép.

Előzmény: pancho (307)